Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Дълги години лъвският пай от печалбата на френската компания идваше всъщност от дела, който тя притежаваше в Nissan. Сега плановете за преструктуриране на алианса са в ход и Renault трябва да се справя със свои сили. Отрицателният резултат през 2022 е следствие на еднократни разходи, а за втората половина на годината групата дори отчита 6.4% марж на печалба.
Приходи: 46.391 млрд. евро
Нетна загуба: 700 млн. евро
Загуба на акция: 1.24 евро
Продажби: 2.051 млн. автомобила (1.416 млн. Renault, 0.574 млн. Dacia)