Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Стартирала живота си като скромен местен партньор на Volkswagen и GM, днес контролираната от китайската държава група Shanghai Automotive Industry Corporation е една от стоте най-големи компании в света, с успешни собствени марки като MG, Roewe и Maxxus. Годишните й продажби за 2022 надхвърлят 5.3 милиона автомобила, но тук се включват и произвежданите от джойнт-венчъри модели на VW и GM. Но и продажбите от собствените марки на SAIC са внушителни - 2.78 милиона автомобила, от които 1.07 милиона - с електрическо задвижване.
Приходи: 98.12 млрд. евро
Нетна печалба: 2.12 млрд. евро
Продажби: 2.785 млн. автомобила