Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Въпреки огромното търсене за някои модели и драстично увеличените цени, Ford успява да излезе сериозно на червено за 2022 година. Вината обаче не е автомобилния сектор, чийто приходи са скочили с 400 млн. долара спрямо предната година. Загубата идва заради сгромолясването на производителя на електромобили Rivian, където Ford бе основен инвеститор, и заради някои други подобни неуспешни инвестиции, като в Argo например. Небивалите съкращения (над 10,000 работници по цял свят) не успяват да компенсират това.
Приходи: 158.06 млрд. долара
Нетна загуба: 1.98 млрд. долара (1.8 млрд. евро)
Загуба на акция: 0.49 долара
Продажби: 4.231 млн. автомобила (2.01 млн. в САЩ, 1.01 млн. в Европа, 0.49 млн. в Китай)