fallback

Неудобната тайна на литиево-йонната батерия

Плановете за електрическия преход се градят на технологии, които още не са готови. Кои са 10-те най-вероятни батерии на бъдещето?

Електрическата революция отдавна вече не е предсказание за бъдещето: тя се случва пред очите ни. През 2022 година над 10% от продадените автомобили в световен мащаб бяха с електрическо задвижване. Европейският съюз и някои отделни американски щати планират да забранят двигателя с вътрешно горене от 2035 година, Китай също не е далеч от този път. Развитите държави инвестират рекордни средства в технологии за съхранение на енергията, които да направят възобновяемата енергетика по-надежден източник. Но онова, което никой политик не казва на глас, е, че за да се осъществят, всички тези смели планове разчитат на технологии, които още не съществуват. Електрическата революция е революция на кредит - без радикален технологичен пробив в областта на батериите тя е обречена.                     Разбира се, днес разполагаме и с много други средства за съхранение на енергията, освен химическите батерии - например физически батерии (водни като ПАВЕЦ Чаира, слънчеви, гравитационни), или пък производство на водород от ВЕИ. Но повечето от тях са огромни, тежки и мъчно подвижни. Транспортният сектор ще трябва да разчита на химически батерии.

Има само един проблем: доминиращата технология в тази област е отпреди почти половин век. И по начало не е измислена за употреба в автомобили, камиони или самолети.         Бащите на литиево-йонната батерия: Стан Уитингъм, Джон Гудинъф, Акира Йошино           Идеята за литиево-йонна батерия се появява с петролната криза в началото на 70-те. Рязкото поскъпване на горивата възражда идеите за електрическо задвижване, погребани още в зората на ХХ век. Но съществуващите оловно-киселинни акумулатори не са в състояние да го поддържат. Петролните и химическите гиганти започват да търсят алтернативи. Един млад химик, на име Стан Уитингъм, започва да експериментира с анод от метален литий, и катод от титаниев дисулфид. Регистриран е патент, показан е и работещ прототип на автосалона в Детройт. Но после петролната криза отшумява и Exxon решава, че инвестициите в нови батерии няма да се изплатят.

Батерията на Уитингъм е несравнимо по-добра от оловно-цинковите, но има и недостатъци - сравнително ниска скорост на зареждане и висок риск от възпламеняване. Джон Гудинъф, професор от Тексаския университет, решава първия проблем, като заменя титаниевия дисулфид с кобалтов оксид в катода. Колегата му от университета "Мейджо" Акира Йошино решава втория, като използва кокс за анода и намалява значително риска от пожар. От труда на тези трима души се ражда първата "съвременна" литиево-йонна батерия за масова употреба, въведена от Sony през 1992. А през 2019 Уитингъм, Гудинъф и Йошино поделиха Нобеловата награда за химия.           Самозапалващите се батерии нашумяха покрай някои модели мобилни телефони, но подобен риск грози и електромобилите. Няколко от технологиите, които се разработват в момента, обещават да неутрализират опасността          Но литиево-йонната батерия, която върши толкова добра работа в телефоните и лаптопите ни, не е съвсем подходяща за автомобили. Енергийната й плътност не стига, за да осигури нужния автономен преход от няколкостотин километра - за да се постигне това, батериите в колите трябва да са огромни. И съответно - много тежки. Един съвременен електромобил тежи средно с 350-400 кг повече от аналога си с двигател с вътрешно горене. Това поражда всевъзможни усложнения. Нужни са например специални (и отчетливо по-скъпи) гуми, които да издържат на натоварването. Наскоро Британската асоциация на паркингите предупреди, че много от по-старите многоетажни паркинги в страната са разчетени при доста по-ниско тегло на автомобилите и могат да рухнат под тежестта на електромобилите. Но най-същественият проблем с високото тегло е, че то увеличава разхода на енергия - значително. Един електромобил с обхват над 400 км с едно зареждане обикновено се нуждае от между 22 и 30 киловатчаса енергия, за да измине 100 км. Това все пак е по-ефективно от колите с ДВГ (превърнат в квтч, разходът на един бензинов автомобил е около 65-70 за 100 км/ч, на дизелов - около 60 квтч, на пропан-бутан - около 38 квтч). Но е недостатъчно за постигане на екологичните цели, в името на които електромобилите се налагат на пазара.               Цените на конвенционални и електрически автомобили започнаха да се доближават напоследък, но не заради поевтиняването на вторите, а заради изкуствено наложеното поскъпване на първите                   Вторият, още по-съществен проблем на литиево-йонните батерии, е цената им. Очакванията бяха, че с все по-масовото производство на батерии цената им ще върви надолу заради икономии от мащаба. Това се случваше между 2010 и 2020, когато цената падна от над 1200 долара до едва около 130 долара за киловатчас. Но след това започна обратният процес: с растящото търсене на батерии суровините за тях взеха да поскъпват неудържимо. Никелът, който се търгуваше около 11 000 долара за тон преди три години, сега е 23 200 долара, а в един момент надхвърляше 33 000 долара. Кобалтът поскъпна от от 22 000 долара през 2016 до около 49 000 долара в началото на април 2023. Медта - незаменима суровина за електрическите системи - скочи от 5000 до около 9000 долара за тон (това е и единственият от т. нар. "метали на зеления преход", с който разполага България). И това е само плахото начало, когато само един от 10 нови автомобила е електрически. Представете си ефекта, когато станат пет от 10, или 10 от 10. Тогава вече въпросът няма да е само в цената. Неслучайно Илон Мъск нарече никела "новото злато". А Карлос Тавареш, главният изпълнителен директор на гиганта Stеllantis, наскоро подчерта, че ако всичките около 1.3 милиарда автомобила на планетата бъдат заменени с електрически, литият просто няма да стигне.              Добив на литий в Америка             Тъкмо затова електрическият преход в транспорта е революция "на кредит". Той е планиран, разчитайки на бъдещи открития, които да променят сегашната химия на батериите, и да ги направят едновременно по-леки, по-ефективни, по-евтини и по-безопасни. Такъв залог не е непременно грешен: развитието на технологиите многократно е доказвало, че когато има икономическа мотивация, нови решения се намират. В момента се разработват над 20 различни нови технологии за батерии - някои само вариации на съществуващите, други - радикално различни. Само времето ще покаже коя ще успее да се наложи - или може би победителите ще са различни за различните типове употреба.

Преди да се спрем в повече детайли на алтернативите, може би трябва да напомним какво представлява литиево-йонната батерия. Немалко хора си представят, че при зареждане просто "сипваме" електричество в батерията като вода в туба. Но батерията не съхранява пряко електричество, а само го произвежда при нужда чрез химична реакция между двата електрода и разделящата ги среда, наречена електролит. Когато включите литиево-йонната батерия към някакъв уред (или когато активирате електромобила си), литиеви йони преминават от анода към катода, отдавайки електрони и създавайки заряд. Когато зареждате батерията, йоните се връщат от катода към анода.       10 технологии за батериите на бъдещето (ГАЛЕРИЯ):

* Статията е публикувана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 04 / 2023

 

 

 

fallback
  • #65
    анонимен ( преди 1 година )
    Разбира се, че електричките имат общо с екологията, но ограничените тикви не вдяват, че в момента гледаме едва началото на електрификацията. Технологиите с времето ще станат такива, каквито трябва да бъдат. Електрическият автомобил е с много по-високо КПД и нива нагоре от допотопния ДВГ, с който толкова сме свикнали и дотолкова е усъвършенстван, че сме забравили каква първобитна технология е всъщност.
  • #64
    До Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Токът няма много накъде да отиде, защото не го доставят араби или руснаци, а можеш да си го произведеш и на покрива. Ако имаш батерия, можеш и само собствен ток да произведеш. Хайде пробвай сам да си добиваш и рафинираш нефт! Мислете малко с тези глави!!!
  • #63
    анонимен ( преди 1 година )
    Г-н Томов, водната "батерия" ПАВЕЦ Чаира е всъщност гравитационна, а не алтернатива на гравитационната, както си мислите. Любопитно ми е как си представяте слънчевата батерия ;)Аман от полуграмотни хора с големи претенции!
  • #62
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    А за да се случи зелената революция производството на мед трябва да скочи скромните 17 пъти!!! спрямо рекордните добиви на 2022. Ами... Успех ;)
  • #61
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Ако караш служебен автомобил и зареждаш само на бързи зарядни - все едно караш V8мак... ама без кефа ;)
  • #60
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Средно 26 кВч/100... обаче в инвертора губиш между 10 и 15%, нещо, което никой електричар не обича да се напомня - станаха 28.5 кВч минимум! 13 000 км средногодишно за Европа - 3700 кВч енергия... Ако приемем, че САМО 1/3 се зарежда на бърза зарядна (90 ст) а останалите само в къщи само вечер ще платите 1530 лева за зареждане (не смятам загубите през зимата). Това са 600 л. бензин или 1460 л. газ... нещо не ми звучи като да карате евтино на ток. А цената на тока и за бита ще върви нагоре ЯКО!
  • #59
    До 57 ( преди 1 година )
    Ти не разбираш мисълта на антиелектриците. Постоянно обясняват как се нуждаят от 1 000 км пробег минимум защото нямат време да спрат да зареждат, но в същото време минават по 10 000 км годишно. Тоест изкарват автомобила максимум 10 пъти годишно и поне два от месеците въобще не го изкарват. Нали знаеш как им казват на онези с раздвоението на личността?
  • #58
    Грета Тумберг ( преди 1 година )
    Ето затова те обичам приятелю. Ти си най-големия еколог на света и само за екология говориш докато си караш автомобила с ауспух който при преминаване по улиците пречиства въздуха в градовете. А електромобилите го замърсяват след тебе, пусти опустели. Фотоволтаиците и те цапат въздуха и от тях не може да се диша в градовете. Трябва да ги забранят със закон и да пуснат отново въглищните топлофикационни тецове, да се поизчисти този въздух! Добре че са умните като тебе, да прокопса света!
  • #57
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако минавате по 10000 км годишно, то няма смисъл да си купувате нещо повече от ново Volkswagen Polo! Ще дадеш 100 бона за електрически автомобил и ще минаваш по 10000 на година, хахахаха! Ами купете си S класа и я ползвайте само да ходите от вас до работа и до кафето!
  • #56
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Само много глупав човек може да мисли, че електричките имат нещо общо с екологията... по-печалното е, че трябва да си дори още по-глупав да вярваш, че с електричка ще караш безплатно... За щастие обаче електричарите с удоволствие се вписват в тия две категории :D :D :D
fallback
Последни