Марката Bugatti е известна днес със скъпите си и екзотични спортни автомобили, но в едни други времена френската компания произвежда и високоскоростни влакове, припомня Autoevolution.
Идеята за създаване на влак Bugatti се появява в началото на 30-те години. Еторе Бугати по това време създава най-луксозния и скъп автомобил в света - Bugatti Type 41 Royale. Дългата 6 м и тежаща 3,5 тона кола е оборудвана с огромен 12,8-литров, 8-цилиндров двигател с мощност 300 к.с. под дългия си капак с жалузи.
Първият сериен модел е продаден през 1932 г., но въпреки изключителните характеристики, Royale не постига икономически успех. Планира се да бъдат пуснати около 30 броя Bugatti Type 41 Royale, но избухва Голямата депресия и в резултат на това са сглобени само 6, от които едва 4 са продадени.
Предприятието обаче има 25 неизползвани двигателя и започва да им търси приложение. Така Еторе Бугати приема поръчка от Френската държавна железница през 1932 г.
Тогава националната железопътна мрежа има добре развита инфраструктура, но се използват главно тежки парни двигатели. Тази ситуация е допълнително влошена от възникващата конкуренция на автомобили и автобуси, което означава, че френските железопътни превози имат спешна нужда от модернизация.
Само за девет месеца Еторе Бугати проектира и разработва ново поколение високоскоростен, луксозен влак Bugatti Autorail, който заимства различни технически характеристики от автомобилното инженерство.
Чрез предприемане на прецизни инженерни модификации и технически итерации двигателят на Royale е преконфигуриран и използван в новите релсови мотриси, които Bugatti разработва за френските железници. Започва производство и скоро дори се налага да се възобнови сглобяването на двигатели, тъй като запасите бързо са изчерпани.
Мотрисата Bugatti Autorail става не само най-бързият влак във Франция, но през 1934 г. поставя световен рекорд за скорост, като достига 196 км/ч. Работната скорост е 170 км/ч, а за 30-те години това е извън сферата на фантазията, особено след като тогава във Франция изобщо няма високоскоростни влакове.
Мотрисите, които Bugatti разработва и произвежда, са революционни по отношение на аеродинамиката и производителността, а така също и като естетика.
Произведени са общо 88 броя Bugatti Autorail, които също така осигуряват необходимата финансова стабилност за марката през 30-те години на миналия век.
Експлоатирани са до 1958 г., но до днес е оцелял само един такъв експресен влак – „Le Présidentiel“. Мотрисата е от първите, доставени от Bugatti, реставрирана е и се намира в Citе du Train, един от най-големите железопътни музеи в света във френския град Мюлуз.
Още снимки - вижте в галерията