Поредната легендарна марка не успява да се справи с промените в индустрията и е въпрос на време да изчезне от автомобилната карта. Технически, Buick вече върви към смъртта си, тъй като неговият собственик – концернът General Motors, подготвя се готви да го прекръсти на Electra и под тази марка да продава електрически автомобили в Северна Америка.
Има и други причини, поради които 124-годишният американски автомобилен производител е обречен. Основната от тях е именно отказът от колите с двигатели с вътрешното горене и преминаването към електрическо задвижване. Към момента GM няма (поне не е обявил) никаква стратегия за трансформиране на Buick в нещо различно. Няма нито готови за производство електрически модели, нито завод, н който те да се сглобяват.
GM иска Buick/Electra да бъде 100% електрически до 2030 г. и твърди, че първите изцяло електрически превозни средства ще бъдат представени през 2024 г., но това изглежда невъзможно. А без солиден план продажбите на електромобили е невъзможно.
Само преди дни изданието Autoweek съобщи, че продажбите на Buick са се сринали с 47,2% през 2022 г. спрямо предходната година. За сравнение, другите дъщерни марки на GM - Chevrolet, GMC и Cadillac, имаха скромни спадове в продажбите, вариращи от 0,3 до 3,9%. За Buick е още по-лошо, защото марката не продава много автомобили. При 2000 дилъра само в САЩ резултатът за миналата година е 86 000 продажби. За сравнение, 350 представителства на BMW продадоха 254 000 коли през 2022 г.
По темата за представителствата, агенция Reuters съобщава, че GM предлага да изкупи дилърствата на Buick, които не искат да направят значителни инвестиции, за да обновят съоръженията си, така че те да обслужват електродобилите, които обаче все още липсват. Всеки представител на марката трябва да похарчи между 200 000 и 500 000 долара, за да може да продава и обслужва коли, задвижвани само на ток.
GM направи подобно предложение на притежателите на франчайз на Cadillac преди няколко години и в крайна сметка загуби над 40% от дилърите.
Ако по някакво чудо Buick успее да построи фабрика и да проектира електрически превозни средства, които да продава в Северна Америка през следващите няколко години, компанията все още има проблем с поддържането на сегашната си гама модели, задвижвани на бензин. Просто няма как да се откаже от колите с ДВГ, да изчезне за известно време и когато се завърне на пазара, да разчита на досегашните си клиенти.
В момента Buick предлага само 3 модела - Encore GX, Envision и Encore (на втората снимка), като два от тях се произвеждат в Азия. Buick прави само Encore в Америка, но слабите продажби правят бъдещето му несигурно.
На своя уебсайт производителят съобщава: „В Северна Америка се очаква първият електрически автомобил на Buick да бъде наличен през 2024 г., с планове за изцяло електрическа гама в САЩ и Канада до края на десетилетието.“ Няма подробности как ще стане това, при условие, че Buick няма фабрика в Северна Америка, нито има какво да строи в нея.
През 2022 г. Buick вече представи концептуален модел – купе с 4 места, наречено The Wildcat (на първата снимка), но няма намерение да го превърне в сериен модел. Целта на най-готиния Buick, създаван някога, е да покаже на какво способна компанията в света на електромобилите. Според Шарън Гаучи, изпълнителен директор по глобалния дизайн на Buick-GMC, това е страхотна възможност за създаване на нов дизайнерски стил на марката.
В същото време марката разполага и с концепцията Enspire от 2018 г., която може да бъде пусната като сериен модел. Това изцяло електрически модел, подобен на Cadillac Lyriq, използващ същата платформа General Motors Ultium. Компанията обаче мълчи по въпрос за бъдещето на този електромобил.
На практика всеки производител на автомобили вече има електрическо превозно средство в гамата си и въпреки, че пазарът все още се разраства, Buick няма с какво да се настана на него. Ако марката планира да бъде компания за изцяло електрически автомобили в Северна Америка, тя задължително трябва да има фабрика в САЩ, за да произвежда тези електромобили. Ако ги прави в чужбина – в Китай, например, тези коли няма да отговарят на условията за субсидии и никой няма да си ги купи.
Марки като Chrysler и Dodge изглеждат обречени, защото компанията-майка Stellantis няма ясна визия за тяхното бъдеще. Същото нещо се случва и с Buick – GM твърди, че възлага големи надежди на този бранд, но липсва солиден план с ясно посочени стъпки за неговото реализиране. GM иска да превърне Buick в производител на електромобили до края на десетилетието, но няма нито фабрика, нито модели. И затова е напълно логично легендарната американска марка да последва Pontiac и Oldsmobile и да изчезне.