При избора на кола втора употреба е необходимо внимателно да се провери техническото състояние на автомобила. За да направите това, можете да прибегнете до диагностика в специализиран сервиз, но това ще ви струва пари. Има обаче и други, сравнително евтини методи за оценка на техническото състояние на автомобила. Гумите, например могат да разкажат много за една кола.
Износване на гумите на едната ос
Ако само две от гумите на автомобила (предните или задните) са силно износени, докато другите две запазват приличен протектор, това може да означава, че предишният собственик е бил фен на спортния стил на шофиране. Честите потегляния с превъртане на гуми и резки спирания водят до бързо износване на протектора. След няколко години гумите на задвижващите колела (предните, например) могат да бъдат изтрити до границите на износване, докато задните не изпитват максималното натоварване и остават в добро състояние.
След това водачът сваля износените гуми и ги мести на задната ос, а запазените отиват отпред, като благодарение на тази рокада колата запазва относителна управляемост. В случая обаче купуването на такъм автомобил крие рискове, тъй като подобен стил на шофиране се отразява не само на гумите, но и на други основни компоненти. И може да се окаже, че такава кола има други сериозни проблеми, които са прикрити от продавача.
Повреди по ръбовете
Гумите могат да разкрият историята на автомобила и така да се разбере дали той е участвал в катастрофа на пътя. Често след подобен инцидент колата започва да „яде гума“. Ако произшествието е довело до удар в задния калник или B-колоната, тогава е вероятно автомобилът да е получил сериозна повреда и тя не може да бъде отстранена с „издърпване“ с нужното за тази цел оборудване. В този случай колата може да се продава само на части.
Работата е там, че директният удар може да промени геометрията на каросерията, което води до нарушаване на подравняването на колелата и така се стига до повишено износване на гума. Затова и трябва внимателно да се огледат задните колела. Ако гредата е била увредена от удар, колелата започват да се движат настрани и да търкат вътрешния ръб в асфалта. Ако ги погледнете отблизо, можете да видите разликата в техния наклон спрямо надлъжната ос. По принцип за износване по ръбовете на гумата е необходимо да се проверят ъглите на настройките на задните колела. Ако не отговарят на нормата, тогава покупката на тази кола не се препоръчва.
Вълнообразни напречни следи
Ако колелото има вълнообразни следи от износване, това е индикация за вибрации, които се появяват при шофиране с висока скорост. Те се появяват, когато колелото не е балансирано или главината не е подравнена. Случва се силен удар при попадане в дупка да доведе до изкривяване на диска, което провокира вибрации. Ако не са взети мерки и колата продължи да се кара по този начин, се стига до повреди по някои части от окачването. А постоянно разклащане може да повлияе на състоянието на спирачките или частите на трансмисията.
Много е важно да са разбере и колко бързо са се износили гумите. За да направите това, трябва да погледнете датата на производство на гумата. Поглеждаме страничната стена и търсим маркировките в овалната рамка. Трябва да има четири цифри, първата от които показва седмицата на производство на гумата, а втората показва годината на производство. Ако гумите не са на повече от две години, но вече са износени неравномерно, тогава не се препоръчва вземането на такава кола.