С настъпването на топлото време шофьорите имат повече грижи – поставяне на летни гуми, смяна на консумативи и дори ремонти. В крайна сметка изведнъж се оказва, че след зимата двигателят е започнал да работи с прекъсвания. Това може да бъде повод за притеснения, но има и лесно решение на проблема, стига да не се касае за сериозна повреда.
Зимата оставя отпечатък върху мотора. Стартиране на студено, движение в задръствания и като цяло по-бавното шофиране през най-неприятните за автомобила месеци на годината са причините за редица проблеми. Например, производителността на маслената помпа намалява и различни части изпитват повишени натоварвания.
В най-лошия случай това води до изтъняване на антифрикционния слой върху втулките на коляновия вал. И неправилно подбраното масло стимулира появата на драскотини по стените на цилиндрите и също така води до постепенно запушване на маслените канали. Бавно, но сигурно, това довежда агрегата до маслен глад, което означава основен ремонт.
Не бива да се забравя и горивната система. През зимата върху дюзите и свещите се образуват въглеродни отлагания. Особено ако се пести гориво. И мръсотията може да се утаи върху горивната помпа в резервоара. Тогава колата започва да „кашля".
Ето защо, веднага щом асфалтът извън града изсъхне, струва си да излезете на магистралата и да „изпържите“ колата. Тоест, да се движите с високи скорости, при които температурата в захранващия блок се повишава. Съответно, саждите се изгарят в горивните камери, а свещите се почистват.
Алгоритъмът на действия е прост. Отивате на магистралата и поддържате обороти на коляновия вал в диапазона 3000-5000 об/мин, като карате по този начин 30-40 минути. Ако колата е с автоматик, вариатор или роботизирана скоростна кутия, тогава преминете на ръчен режим. Така трансмисията няма да превключи на по-висока предавка. Подобно пътуване е много полезно, защото ще премахне целия конденз от резервоара за гориво и водата от изпускателната система, тъй като там през студените месеци там се натрупва много течност.
Тя може да се появи и в картера на двигателя, особено, а ако карате на къси разстояния през зимата, тъй като тогава няма време да се затопли. Така че кондензът се смесва с маслото, което намалява защитните му свойства. „Изпържването“ решава проблема, почистват се също така маслени канали и свещи, а отлаганията върху инжекторите стават по-малко. Така че смело натискайте газта до пода. Асфалтът вече е сух. И извършвайте тази процедура на всеки 4000-5000 км. Двигателят ще ви благодари.