Чешкият производител Skoda тества любопитна функция на своите бъдещи автономни автомобили. Това и система за предупреждение за трафик, инсталирана на предната решетка, която казва на пешеходците дали е безопасно да пресекат улицата или не.
На пръв поглед поставянето на светофар отпред на движеща се кола би изглеждало излишно, излишно, безполезно или просто безсмислено. В края на краищата различните правила, разпоредби и закони по света са единодушни, че колите спират и пешеходците пресичат улицата и обратно, но и двете се подчиняват на един регулиращ механизъм – светофарите.
Червеното означава „Спри“, а зеленото - „Тръгни“. Това е цялата философия и тя работи безупречно от създаването си. Skoda обаче се заема с нещо, което е непознато в трафика към момента - автономните автомобили. Освен това системата, тествана от чехите, не е насочена към широката публика, а към по-изложения на опасности спектър от пешеходци - деца, възрастни хора и хора с увреждания.
Новата технология работи с монтиран на решетка LED-панел, който показва прости и кратки символи, които са лесно разбираеми, добре видими и познати. Концепцията е сравнително ясна - самоуправляваща се кола без водач зад волана може да разпознае, когато хората искат да пресекат улицата. След това колата ще спре и LED-екранът ще покаже последователност от зелени стрелки и фигура на ходещ човек.
Skoda се обръща към използваните в момента референтни точки, като цвета на светлината (зелено, което се среща и на всички светофари, показвайки предимството) или формата на символите – стрелката също е лесно разпознаваема.
От друга страна, ако колата изчисли, че не може да спре на безопасно разстояние, се показва предупредителен триъгълник с червена светлина, който предупреждава минувачите, че не е безопасно да пресичат улицата.
Skoda тества тази система върху модела Enyaq iV в затворена и контролирана среда, използвайки очила за проследяване на движението на очите, за да анализира времето и точките за фокусиране на участниците. Резултатите показват, че предната решетка е най-подходящата зона за инсталиране на HMI-дисплея.
Колкото и иновативен да е, този механизъм за пасивна безопасност – все още във фаза на тестване, далеч не намира практически приложения в реалния живот в автомобилите поради две основни причини. Първата и най-възпрепятстваща е липсата на законодателна рамка, която да стандартизира всички различни аспекти.
Например, цивилните автомобили нямат право да имат каквото и да е цветно осветление отпред и отзад, освен хомологираните за производство. Следователно зеленото и особено червеното са забранени от сега. Други, по-малко очевидни аспекти, които все още не са уредени законово са минималният размер за такъв дисплей, яркостта и честотата на опресняване на LED-символите или тяхната форма.
Инсталирането на LED-панела на предната решетка е второjf, по-малко очевидно препятствие. Въпреки че не би било проблем за електромобилите, това би попречило на всмукването на въздух за двигатели с вътрешно горене.
Освен украсяващите колите на марката светофари, Skoda тества още едно помощно средство за пешеходци – роботизиран роувър, наречен IPA2X (вижте второто видео). Той също е „проектиран“ да помага на деца, възрастни хора и хора с увреждания да пресичат безопасно пътя“. Височината му е 2,1 метра, като представлява мобилен интелигентен светофар.
Устройството се позиционира в средата на пешеходна пътека, тип „зебра“ и след това свети зелено за пешеходците и червено за колите. Оборудван с LiDAR сензори, той може да сканира над паркирани коли, наблюдавайки улицата, за да реши дали е безопасно да се намеси в трафика.
Освен това светофарът може да комуникира с информационно-развлекателната система на автомобила и да предупреждава водача за промяна в трафика. След като пешеходците достигнат безопасно от другата страна на пътя, роботът се връща на бордюра.