Над 115 хиляди германци са се възползвали от екологичния бонус за електрически автомобили няколко пъти и с това държавата е загубила милиони евро от данъци, сочат данни на Федералната служба за икономика и експортен контрол, съобщи Efahrer.
Според информацията 115 376 души са кандидатствали за така наречения екологичен бонус няколко пъти през 2022 г. Общо 472 282 граждани и фирми са искали безвъзмездната помощ, а това означава, че всеки четвърти е прибирал премията за две или повече коли. Предполага се, че причината за това е препродажба на електромобилите след това в чужбина с печалба.
През 2016 г. Германия въведе схема за субсидиране, предназначена да направи тези коли по-достъпни за обикновените хора. И от тогава е похарчила най-малко 4,6 милиарда евро за безвъзмездни помощи.
„Фактът, че частни клиенти купуват две или повече нови коли в рамките на една година, е по-скоро изключение - каза Щефан Брацел, ръководител на Център за автомобилен мениджмънт, пред Welt am Sonntag. - Сред около 116 000 купувачи със сигурност има и такива, които биха използвали модела на препродажба в чужбина.“
Автомобилният експерт оценява данъчните пари, които държавата е загубила през 2022 г., на 380 милиона евро, но според него вероятно сумата е по-голяма.
Говорителка на Федералното министерство на икономиката каза, че множеството искания за екологичния бонус не позволяват да се направят никакви заключения относно „дали субсидираните превозни средства са били препродадени след минималния период“.
От 1 януари 2023 г. се прилагат нови правила за екологичния бонус и минималният срок за задържане на електрическите коли след покупката е удвоен и вече е една година. Държавната част от субсидията беше намалена до максимум 4500 евро и напълно премахната за plug-in хибридите.