fallback

Горивата отново започват да поскъпват

Причината е поредното намаляването на световното производство

Спокойствието на пазара на горивата почти сигурно ще приключи съвсем скоро и цените ще тръгнат нагоре съвсем скоро. Вината в случая е на ОПЕК и Русия, които решиха от май до края на годината да съкратят производството с 1,15 млн. барела дневно, а това ще доведе до по-малко предлагане от търсенето на петрол на борсата и съответно ще покачи цената.

Агенция Reuters посочва, че големите компании вече повишават цените с 1-2 цента на литъра, като това идва веднага след решението на страните-износителки да намалят добива на суров петрол. През октомври миналата година ОПЕК вече веднъж намали производството с 2 млн барела на ден. Добавени към днешни 1,15 млн барела, общият спад е над 3 млн барела.

Според изчисления на Reuters, това представлява 3,7% от световното търсене. Защо обаче беше предприет подобен ход? Обяснението на един от лидерите по добив на петрол – Саудитска Арабия е, че това са прости предпазни мерки, необходими за поддържане на пазара стабилен. Анализатори обаче смятат, че това може да се дължи на отслабването на икономиките на страни-производители, които искат да увеличат своите запад

Във всеки случай международните цени на петрола се повишиха, като цената на Брент (референтен в Европа) скочи до 85 долара за барел, след като на 31 март беше 79 долара. Референтият за Северна Америка WTI струва 80 долара срещу 79 долара на 31 марг. А експертите очакват през декември цената да достигне 100 долара.

„Когато производителите на петрол си позволяват внезапно съкращаване на добива, може да има поскъпване на горивата и в България. Когато има по-малко предлагане, отколкото търсене, резултатът винаги е един – увеличение на цените“, коментира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация пред „Нова нюз“.

От Българската петролна и газова асоциация обаче смятат, че единствено трайно и чувствително повишената цена на петрола може да доведе до поскъпване на бензина в България. По данни на Асоциацията засега такава тенденция няма и не се очертава. Нещо повече експерти изчисляват, че горивото в страната ще скочи с няколко стотинки на литър.

„Не очаквам в никакъв случай бензин на 3 лв. Няма как да стане това, при тези цени около 2, 50 лв. Дизелът също, може би, няма да надхвърли 3 лв, а ако изобщо има някакво поскъпване въобще. Нека видим какво ще се случи, но имам подозрения, че този тренд ще остане сравнително постоянен, защото и китайската икономика отново започва да работи и да набира скорост”, изтъкна Светослав Бенчев.

fallback
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Русия намали своето производство сега и останалите, въпреки това не се очакват сътресение в цената... Ще рече че има (или очакват) ниско търсене, което не говори добре за световната икономика.
  • #13
    Гост ( преди 2 години )
    Архитект Тесларев,днес е един прекрасен слънчев ден и фотоволтаиците ти няма да произведат нищо.
  • #12
    Гостенино ( преди 2 години )
    И ако си беше направил сметката, което очевидно е невъзможно в твоя случай, щеше да знаеш, че за дневния си пробег един електромобил се нуждае средно от около 8 kWh електрическа енергия, но батерията му има около 10 пъти по-голям капацитет и допълнителния капацитет може да се използва за съхранение на енергия. Освен това старите батерии от електромобилите ще се ползват още десетина години за съхранение на енергия, преди да бъдат рециклирани. Но те ще се трупят десетилетия преди да са достатъчни
  • #11
    Гостенино ( преди 2 години )
    Само миналата година са инсталирани 400 мегавата, тази година са започнати нови 700 мегавата, които общо могат да зареждат 1 милион електромобила. Все още ли мислиш че електромобилите ще създадат недостиг на ток? Очевидно са намерени средства за производство на ток за зареждане на 1 милион електромобила. Инвестирани са около 1,5 милиарда лв. Но правиш ли сметка, че тези електромобили биха стрували 100 милиарда?
  • #10
    Гостенино ( преди 2 години )
    Заради функционалната неграмотност и липсата на математически познания нищо не си разбрал от целия ми пост. Само допреди месец имаше заявки за изграждане на 35 хиляди MW вятърни и слънчеви централи само в България, които биха стрували около 40 милиарда лева и ако бъдат изградени могат да заредят 17,5 милиона електромобила. Ако някога всичките 2 милиона автомобила в България бъдат електромобили, ще са достатъчни само 2000 MW, останалите ще създават излишък, който сваля цената на тока.
  • #9
    Гост ( преди 2 години )
    До 6.Чукча писател,не читател.Цената на нефта скочи на 85 долара.
  • #8
    Гост ( преди 2 години )
    17,5 милиона електромобила по 100 к.лв всеки само да си съхраняваш тока? Бизнес проекта ти е обречен на фалит.
  • #7
    До турбоантиелектрик ( преди 2 години )
    Тока засега е евтин само в някои часове и само няколко дни в годината, но дните ще стават все повече, докато не се съберат достатъчно електромобили, за да складират излишния ток. А за годишното потребление на един електромобил за 100-200 000 лв са необходими фотоволтаици само за 3 000 лв. Познай кое ще се трупа по-бързо? Има заявки за 35 гигавата на стойност около 40-50 милиарда лв., достатъчни за зареждане на 17,5 милиона електромобила. С тези пари могат да се купят само 400 000 електромобила
  • #6
    5лв ( преди 2 години )
    5лв едва ли но 4лв е напълно реално. Все пак петролните компании и арабетата не могат да я карат на загуба. При досегашните цени от 60-65$ за барел - те нямат никаква печалба. А и така правяр услуга за по бърз преход към тока. Сами ще се затрият от алчнотия.
  • #5
    112 ( преди 2 години )
    Той и тока хич не е евтин така че все тая ...
fallback
Последни