Изминаха почти осем години от избухването на най-големият скандал в историята на автомобилната индустрия, но последствията от него продължават. През 2015 г. бе разкрито, че редица модели на VW Group са били оборудвани със софтуер, който фалшифицира данните за вредни емисии на NOx и CO2 по време на тестове за хомологация. По-късно стана ясно, че и други производители са използвали подобни методи.
Различни съдебни процедури доведоха до осъдителни присъди и милиони глоби за автомобилните компании. Сега обаче съдът на Европейския съюз постанови, че собствениците на засегнатите превозни средства могат да търсят обезщетение от производителите.
До това решение се стигна, след като в Германия частно лице подаде жалба срещу Mercedes-Benz с аргумента, че системата за обработка на отработените газове на неговия автомобил остава предимно неактивна в зависимост от външната температура. Искът на клиента беше отхвърлен от германските съдилища, но европейският съд реши, че той може да поиска обезщетение, както става в случай, че е получил дефектен автомобил.
„Купувачът на моторно превозно средство, оборудвано с незаконно устройство за отчитане, има право на обезщетение от производителя на автомобила, когато споменатото устройство е причинило щети на този купувач“, каза Съдът на ЕС в прессъобщение, обобщаващо решението.
Съдът счита, че законът установява „пряка връзка между производителя на автомобила и индивидуалния купувач на моторно превозно средство, за да се гарантира, че последният отговаря на съответното законодателство на Съюза“.
Следователно това решение проправя пътя за обезщетения не само в този случай, но и в останалата част на Европа. Съответно държавите-членки на ЕС трябва да бъдат наясно, че купувачът на такова превозно средство се ползва с правото на обезщетение от неговия производител.
Това означава, че заведените дела срещу производители почти сигурно ще започнат да се множат през следващите месеци. А съдилищата на държавите-членки на ЕС само ще трябва да определят размера на обезщетението.