Съдът на ЕС постанови за незаконен софтуер, монтиран на дизелови превозни средства на Volkswagen, който деактивира филтрирането на замърсяващи емисии при определени температури. Решението проправя пътя за искане на обезщетение от пострадалите клиенти.
„Устройство, което гарантира спазване на граничните стойности на емисиите на азотен оксид само когато външната температура е между 15 и 33 градуса по Целзий, представлява забранено устройство за предпазване от повреда“, пише най-висшият европейски съд. При стойности по-нагоре или надолу, системата за рециклиране на отработените газове се намалява или дори спира.
Съдът на ЕС, който е със седалище в Люксембург, беше сезиран от австрийския Върховен съд и две регионални съдилища след жалба на купувачи, претендиращи за анулиране на техните договори за продажба, сключени между 2011 и 2013 г.
С „такъв дефект на автомобила, който не е незначителен“, прекратяването на договорите „по принцип не е изключено“, смята съдът на ЕС. Германският производител обяснява, че е инсталирал този софтуер, за да защити двигателя - аргумент, който „не го прави законен“, отново подчертават европейските магистрати.
Немската група е трябвало да може да обоснове „непосредствени рискове от повреда или злополука (...), с такава тежест, че да генерират конкретна опасност при шофиране“ на автомобила. И дори тогава софтуерът не е могъл да „работи през по-голямата част от годината“.
В реакция, изпратена до AFP, от Volkswagen заявяват, че отговарят на всички критерии, като твърдят, че системата за контрол на емисиите работи до температура от 10 градуса. „Следователно въздействието на съдебното решение е минимално (...) и гражданските искове за обезщетения са обречени на провал“, заключава групата.
Този случай е различен от Дизелгейт, който избухна през септември 2015 година, но поставя подобен проблем. „С днешното си решение Volkswagen отново е въвлечен в скандала с изгорелите газове. Няколко милиона собственици на превозни средства сега могат да се обърнат срещу групата от Волфсбург“, реагира в прессъобщение германският адвокат Клаус Голденщайн, който представлява повече от 45 000 клиенти в Дизелгейт.