През зимата собствениците не се нуждаят толкова от автомобили, колкото през пролетта или лятото. При снеговалежи и студове много шофьори оставят колите си на паркинга или в гаража, като отиват по работа с градския транспорт. Има дори такива, които буквално зазимяват автомобилите си, като ги оставят на закрито място и ги държат там до настъпване на пролетта.
До каква степен продължителният престой може да повлияе на техническото състояние на автомобила и какво ще трябва да се провери първо под капака, за да се избегнат възможни повреди? Ето какви съвети дават опитни автомобилни експерти:
Основни проблеми, ако колата не е карана цяла зима (ГАЛЕРИЯ):
В картера на двигателя се натрупва конденз по време на дълги периоди на бездействие. Поради промените в температурата върху металните повърхности се образуват водни капки, които се стичат надолу и падат в маслото. Колкото повече размразявания заради повишаване на температурата през зимата се случват, толкова повече вода ще се смеси със смазващата течност.
Освен това старото масло е склонно да отделя химически добавки, които се утаяват на дъното на резервоара под формата на малки люспи. Там се натрупват частици сажди, както и продукти от износване на материалите на силовия агрегат и системата за смазване. Когато двигателят се стартира за първи път, горивната помпа може да поеме тази концентрирана утайка, рискувайки да запуши филтъра.
Освен това маслото с утайка и с голямо количество вода се превръща в емулсия с много различни характеристики. Такова масло вече не може да изпълнява напълно функциите си и трябва да бъде заменено с ново. Най-добре е да не поемате рискове, преди да стартирате двигателя за първи път, източете старото масло и сипете ново, като не забравяте да смените филтъра.