IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият автомобил с натриево-йонна батерия е готов

Новата технология дава предимства при ниски температури и при скоростта на зареждане

В Китай за първи път се използват натриево-йонни батерии в електрически автомобил. Ще припомним, че доста неизвестният производител на батерии HiNA Battery представи три вида натриеви батерии и обяви партньорство с автомобилната компания JAC.Така Hina Battery и Sehol, съвместна марка на JAC и Volkswagen Anhui, направиха тестова кола с натриево-йонна батерия, базирана на електромобила E-Small EX10.


натриево-йонна батерия


Тестовото превозно средство има батерия с капацитет 25 kWh и енергийна плътност 120 Wh/kg. Моделът има автономен пробег от 252 км и поддържа бързо зареждане от 3C до 4C. Батерията използва елементи с енергийна плътност 140 Wh/kg. За сравнение, обикновената версия на Sehol E10X има две опции за батерии от 19.7 kWh и 31.4 kWh, с пробег съответно от 200 km и 302 км. Пакетът с по-голям капацитет има енергийна плътност от 141 Wh/kg.

Енергийната плътност на натриево-йонните клетки от HiNA е по-ниска от тази на обикновените литиево-йонни клетки за електрически превозни средства, независимо дали с LFP или NCM клетъчна химия.

В същото време CATL предлага енергийна плътност от 250 Wh/kg със своята QILIN батерия, т.е. третото поколение технология Cell-To Pack с NCM клетки на ниво пакет. Това означава, че батерия от 25 kWh, както в тестовия автомобил Sehol, би тежала само около 100 килограма вместо 208 килограма или при тегло на батерията от 200 кг е възможно енергийно съдържание от 50 kWh.


натриево-йонна батерия


Развитието на натриево-йонните клетки обаче не е толкова напреднало, колкото техните аналози на базата на литий, където през последните години са инвестирани милиарди долари в изследвания и увеличаване на енергийната плътност.

На 29 юли 2021 г. CATL представи своята натриево-йонна батерия от първо поколение, като твърди, че специфичната енергийна плътност достига 160 Wh/kg, най-високото ниво в света.

Като цяло енергийната плътност на натриево-йонната батерия от първо поколение е малко по-ниска от тази на настоящата литиево-желязо-фосфатна батерия. Но има ясни предимства в производителността при ниски температури и бързото зареждане. Анализаторите смятат, че натриево-йонните батерии имат енергийна плътност между литиево-йонните и оловно-киселинните батерии, но и имат по-ниска цена от литиево-йонните батерии.



 

0 от 500
  • #13
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Дамян ( преди 1 година )
    Истината е във виното,а животът във водата!
  • #12
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Жоро ( преди 1 година )
    Истината е във водорода
  • #11
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Kiro ( преди 1 година )
    #9 Смени си доставчика.
  • #10
    8 rate up comment 0 rate down comment
    До 6 ( преди 1 година )
    Грешиш и вече Хюндай продава повече водородни коли от Тойота
  • #9
    7 rate up comment 8 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Това е като да тръгнеш на море от Пловдив по магистрала Тракия. Тесла е тръгнала към Бургас всички останали я гонят, а toyota към София и се радва, че била първа и никой не я бил изпреварил. Е как няма да е първа, като всички пътуват в противоположна посока и няма шанс някой да я изпревари, дори и да спре да си направи почивка.
  • #8
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха, добре, халал да им е лидерството в безсмислието.
  • #7
    15 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Лоша новина за всички антиелектрици. Мрънкаха че кобалтът бил скъп, вреден за производство и се използвал детски труд, а производителите взеха че ограничиха ползването му и им събориха опорната точка. Мрънкаха че лития щял да свърши и бил скъп, а производителите започнаха да го заместват с значително по-евтиния натрий. Поне познаха че господството на литиево-йонните батерии няма да е вечно и ще бъде заменена с нещо друго. Но пак не е както си го представяха
  • #6
    6 rate up comment 8 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Само така си мислиш. Toyota е най-добрият производител на водородни автомобили и никой не може да ги стигне. Това че никой не е тръгнал да ги гони, защото са тръгнали в обратна и съвсем грешна посока вече е съвсем отделен въпрос, важното е че са най-напред в тази технология. Защо така са най-добрите в хибридните технологии - това че е залязваща технология не е важно. Важното е че toyota напредват и в тази грешна посока и са лидери, че и там никой не ги гони.
  • #5
    9 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хората мислят, изобретяват, напредват. А Тойотка само стои и мрънка.
  • #4
    7 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 1 година )
    Със сигурност първоначално ще изкарват малко цикли и ще има детски болести. Все пак технологията тепърва ще извървява бебешките си стъпки. Вероятно е първоначално въобще да не ги вграждат в електромобили, а да изчистят тези проблеми в стационарни батерии за съхранение на енергия от възобновяеми източници, при които теглото не е от значение, а и могат да работят в доста по-контролирани условия. Към момента въпреки по-евтините материали, производството на тези батерии е по-скъпо, но дамо засега