IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Kaiser Darrin е първата американска спортна кола от фибростъкло

От този ексцентричен и дързък модел са произведени само 435 бройки

Петдесетте години на миналия век са интересен и иновативен период в историята на автомобилостроенето и една от многото причини е въвеждането на каросерията от фибростъкло. Именно с този компонент е свързана и страница от историята, в която Kaiser Darrin се вписва като първият американски спортен автомобил от фибростъкло и врати, които се плъзгат на релси в гнездата на предните калници.

 

Kaiser Darrine

 

Моделът Kaiser Darrin, известен още като Kaiser Darrin 161 или накратко Darrin, е проектиран от дизайнера Хауърд „Дъч“ Дарин и произведен от Kaiser Motors за моделната 1954 г. Колата е кръстена както на Дарин, така и на Хенри Дж. Кайзер, ръководител на Kaiser Motors.

Има спорове кой е първият американски спортен автомобил от фибростъкло, защото за такъв се смята и Chevrolet Corvette от 1953 г. Според други информации първият американски „спортист“ е Nash Healey, който се появява през 1951 г. и комбинира британска каросерия с американска механика, като е последван година по-късно от Woodill Wildfire. Този модел използва механика, проектирана от Dodge, а човек на име Робърт Уудил направи първото масово произвеждано тяло от пластмаса, подсилена с фибростъкло.

 

Kaiser Darrine-2

 

След това идва Corvette през 1953 г. и Ford Thunderbird две години по-късно. Мнозина специалисти казват, че двуместният автомобил на Ford е първият и най-голям конкурент на Corvette, но тази история се оспорва и чест да бъде първи се приписва на забравения, ексцентричен и дързък Kaiser Darrin.

Колата е представена през септември 1952 г., а после прави фурор на автомобилното изложение в Ню Йорк през 1953-а. Производството трябва да започне същата есен, но е отложено, тъй като преговорите за използване на двигател, произведен от GM се провалят, а модифицираният агрегат Kaiser J е счетен за непрактичен. Въпреки това колата е готова навреме за моделната година от 1954-а.

 

Kaiser Darrine-1

 

В много отношения Darrin се смята за наистина добър автомобил, но е съсипан от политиката в компанията, основана след Втората световна война от богатия индустриалец Хенри Кайзер. Той знае, че не може директно да атакува Голямата тройка - General Motors, Ford и Chrysler, така че се съсредоточава предимно върху категория, която колосите игнорират – спортните модели.

Работата е поверена на дизайнера Хавард Дарин. Той прави някои наистина радикални неща, нечувани за кола от онова време, като сред тях е премахването на хрома, с изключение на бронята и рамката на предното стъкло. Цялото тяло е направено от пластмаса, подсилена с фибростъкло и изглежда като бъдещето на спортните автомобили.

 

Kaiser Darrine-3

 

Докато Darrin със сигурност изглежда много привлекателен и дори по-модерен от Healey, Wildfire и Corvette, неговата по-евтина и остаряла механика се оказва ключов проблем. Автомобилът се задвижва от 6-цилиндров, 2,6-литров бензинов двигател, развиващ само 90 к.с. Мощността се изпраща към задните колела чрез тристепенна ръчна скоростна кутия, а фабричните данни показват ускорение до 100 км/ч за около 15 секунди и максимална скорост 155 км/ч.

Медиите хвалят комфорта, но по отношение на представянето и завоите колата изостава от повечето съперници. Цената от $3669 (около $40 000 днес) е по-висока от тази на британските конкуренти, но по-ниска от тази на Corvette.

 

Kaiser Darrine-4

 

Заедно със запазената марка на калниците, Kaiser Darrin има врати, които вместо да се отварят на панти навън, се плъзгат на релси в гнезда в предните калници зад предните колела. Подхранван от неприязън към конвенционалните врати, дизайнерът е взел патент за концепцията за плъзгащи се автоматични врати през 1946 г. За да бъде сглобяването възможно най-просто в тях не са вградени странични прозорци.

Автомобилът е оборудван с трипозиционен покрив, а дизайнът като цяло се счита от браншовите специалисти и журналисти за красиво пропорционален. За единствен недостатък се смята предната решетка - висока и с форма на черупка изглежда така, сякаш автомобилът „иска да ви даде целувка“, както коментира един журналист.

 

Kaiser Darrine-7

 

Хенри Кайзер се надява на годишни продажби от около хиляда бройки, но през 1954 г. са продадени само 435. По това време компанията вече е в тежко финансово положение и фалира година по-късно. След това Дарин намира 50 зле поддържани коли, паркирани пред фабриката, и ги купува с големи отстъпки. Преработва ги, като някои оборудва с осемцилиндров двигател от Cadillac. Истината защо тези коли са изоставени и в окаяно състояние не е напълно ясна.

Днес Kaiser Darrin се смята за провал, но в сравнение с конкурентите си тогава продажбите не са толкова лоши. Много по-скъпият Nash Healey привлича около 500 купувачи между 1951 и 1954 г., Allard никога не продава повече от 150 коли годишно, докато Glasspar G2 и Woodill Woodfire са спрени от производство само след няколко десетки екземпляра.

 

Kaiser Darrine-6

 

Въпреки, че Chevrolet Corvette е произведен в много по-големи количества от Darrin, той не генерира силни продажби и моделът ще стане успешен едва, когато Chevrolet инсталира V8 двигател.

Смята се, че с оглед на цялата ситуация е истинско чудо, са произведени 435 Kaiser Darrin и шест прототипа, особено като се има предвид колко лошо е финансовото състояние на компанията през 1954 г. Но малкият брой превозни средства прави тази кола много скъпа и търсена. Превърна се в ценена класика в началото на 70-те, а днес дори копия в лошо състояние достигат около 100 000 долара.

 

Още снимки - вижте в галерията

 

 

0 от 500