Независимата асоциация за оценка на безопасността на превозните средства - Euro NCAP, тества 18 търговски микробуса по нови, по-строги протоколи, като само два получиха резултат над 60 процента от възможните 100. Това са Fiat Ducato MJT от 2022 г. (63%) с двигател със 180 к.с. и Ford Transit от 2021 г. (60%) с 2.0 EcoBlue дизелов двигател, които получиха златен рейтинг. Тези оценки се фокусират върху наличността и ефективността на усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS).
Основана през 1996 г. и базирана в Белгия асоциация въведе общата оценка за безопасност през 2009 г., основана на четири важни области: Защита за възрастни пътници (за водача и пътника); Защита на децата; Защита на пешеходците, която е разширена, за да включва велосипедисти и сега е известна като защита на уязвимите участници в движението (VRU); Safety Assist, който оценява технологиите за подпомагане на водача и избягване на катастрофи.
Европейската програма за оценка на нови автомобили започна да оценява търговските ванове през 2021 г., преразгледа ги през 2022 г. и го направи отново през 2023 г., с по-строги критерии за ефективност.
Въпреки, че не е задължително търговските микробуси да имат по-висок процент на катастрофи от другите моторни превозни средства, инцидентите с тях обикновено са по-тежки за останалите превозни средства. Според Европейската комисия жертвите са около 4 процента от общите смъртни случаи или тежко ранени пътници при тези превозни средства. Голям процент от тях се дължат на загуба на контрол при челен удар и удар отзад.
Въпреки, че ADAS може да помогне за ефективното предотвратяване или смекчаване на последствията от тези катастрофи, търговските микробуси често не са подходящо оборудвани. Всяка година монтирането на системите на всеки ван, наличен на пазара, се потвърждава от производителя и данните се консолидират от Euro NCAP.
Наличните ADAS системи (независимо дали са опционални или стандартни) на всеки търговски ван се тестват с помощта на протоколи Euro NCAP - Safety Assist, адаптирани към търговски микробуси. Всеки ван носи половината от допустимата си товарна маса, типично при ежедневна употреба. Съгласно ревизираните протоколи за тестване 80 процента или повече означава категория платина, останалите са злато, сребро, бронз или не се препоръчва.
Със златен рейтинг Ducato и Transit са най-безопасните ванове в сегмента. Mercedes -Benz Vito (48%) падна от предишния си златен рейтинг до сребърен, присъединявайки се към малко по-големия Sprinter (52%). Също така Volkswagen Transporter (43%) и пълноразмерният Volkswagen Crafter, както и Renault Traffic и Nissan Primastar получиха сребърна категория с по 40%.
Безопасността на Iveco Daily е оценена на 35% - първият в бронзовата категория, следват Peugeot Expert (31%), Opel Vivaro и неговият британски „брат“ Vauxhall Vivaro (30%), Renault Master (25%), Citroen Jumpy (24%) , Toyota Proace (23%), Opel Movano и Vauxhall Movano (22%), Peugeot Boxer (22%) и Citroen Jumper с 20%.
Аутсайдер е новият Nissan Interstar Accenta с 2,3-литров дизелов двигател, който спечели само 18%. Това е единственият ван от 18-те, който получава оценка „не се препоръчва“ поради пълната липса на системи за избягване на сблъсък.