Изключително рядък и необичаен автомобил се появи в един от сайтовете за продажби в Англия, който прави впечатление. Първо – само познавачи на британската автомобилна история могат да познаят модела и второ – колата е в окаяно състояние, а не както по-често се предлагат излъскани и напълно възстановени класики. Този автомобил се казва Fairthorpe Electrina и е произведен през 1963 г.
В историята на Fairthorpe Electrina има и друг забележителен факт - сред създателите на автомобила е Доналд Клифърд Тиндал Бенет, по прякор Пилота, вицемаршал на Кралските военновъздушни сили на Великобритания.
Той е роден в Австралия, но се бие за англичаните във Втората световна война, в която е пилот на бомбардировач. След края на неговата военна кариера в началото на 50-те години заедно с други ентусиасти Бенет основава Fairthorpe cars - малка компания в Бъкингамшир за производството на автомобили.
Първите коли са малки, леки двуместни модели, задвижвани от мотоциклетни двигатели с ниска мощност и с корпуси от стъклени влакна с претенции, че са спортни. Има и такива за състезания, но този Fairthorpe Electrina е единственият затворен, четириместен седан в историята на компанията, произведен силно казано, серийно. А е така, защото за две години (1961 - 1963 г.) са сглобени само 20 автомобила. Малък тираж, но в историята на компанията има модели, които са произведени дори в по-малко бройки.
През 1963 г. са направени само шест от тези машини и, според информацията на продавача, само два Electrinа са оцелели и това е един от тях. Не изглежда добре, но цената е само 3500 лири. Колата обаче е уникална и поради изключително редкия си произход вероятно ще заинтересува колекционери.
От гледна точка на технологията Fairthorpe Electrina е набор от различни агрегати от съществуващите по това време машини, така че не би трябвало да има особени проблеми с реставрацията. Тялото е изработено от фибростъкло и е монтирано на шасито с болтове.
Двигателят е бензинов Triumph Herald с работен обем 948 куб. см с мощност 48 к.с. Задвижването е на задните колела, скоростната кутия е ръчна, 4-степенна. Максималната скорост е 145 км/ч.
Буди въпрос едно необичайно решение – има дръжка на неотваряемата задна част на купето, вместо на вратата. Всъщност това е дръжката на бравата, като самата брава е в колоната на купето, а не във вратата. Предполага се, че колата не е направена така фабрично, а собственикът, за който се твърди че е бил само един, сам е направил промята, след като обикновената брава се е повредила.
Автомобилите Fairthorpe се произвеждат в Шалфонт Свети Петър – голямо село в югоизточен Бъкингамшър между 1954 и 1961 г., и от 1961 до 1973 г. в Денхам, Бъкингамшър, като последните са през 1976 г. и се смята, че общо са произведени около 700 бройки от всички варианти.
Ето и всички останали модели на компанията: Atom (1954-57 г.), Atomota (1958-60), Electron (1956-65), Electron Minor (1957-73), Zeta (1959-65), Rockette (1963-67), TX-GT (1967-76), TX-S и TX-SS: (1969-76).
Още снимки - вижте в галерията: