Това е кола, която вероятно никога не сте виждали - нарича се Röhr Tatzelwurm и е единствена в света. А сега изплува в медийното пространство, защото е предложена за продажба на търг и то срещу 50-80 000 евро.
Първо каква марка е Röhr? Компанията Röhr Auto AG е основана през 1926 г. от германския инженер Ханс Густав Рьор и инвеститора Хуго Грефиниус. Рьор се утвърждава като талантлив дизайнер, когато през 1912 г., на 17-годишна възраст, проектира... самолет.
По-късно той участва в Първата световна война като пилот на изтребител и е работил върху дизайна на самолетни двигатели, преди да насочи вниманието си към автомобилите след войната. Предприятието на Röhr произвежда доста прогресивен и престижен Röhr 8 (на снимката долу) с независимо окачване отпред и отзад и редови осемцилиндров двигател.
Неговите автомобили са сравнително търсени, но голямата депресия принуждава Рьор да обяви фалит. Още през 1931 г. с нови инвеститори е създадена Neue Röhr AG (New Röhr), която преминава към по-достъпни автомобили Röhr Junior на базата на Tatra 75.
Скромните коли Röhr Junior също намират своите клиенти (произведени са 1700 бройки), но до края на 30-те години на миналия век, поради присъствието на евреи в борда на директорите, компанията Röhr е ликвидирана от германските власти. Въпреки това непримиримият Ханс Густав Рьор не се предава и става главен дизайнер на Adler, а след това и технически директор на Daimler-Benz.
Но обратно към Röhr Tatzelwurm. Автомобилът е разработен през 1934 г. от Карл-Вилхелм Оствалд, който като студент по машинно инженерство е бил стажант във фабриката Röhr в Обер-Рамщад. В края на договора си той напусна компанията с шаси Junior, което е оставено в ъгъла на фабриката.
Оствалд има идеята да го използва, за да направи аеродинамична тестова кола. Сглобен с ограничени средства, автомобилът има изчистена форма, изработен е от ламарина с дървен под и стени. Името Tatzelwurm произлиза от германската митология и означава змия с глава на котка. Шасито и агрегатите са използвани от недовършена Tatra 75 от 1933 г.
Оствалд проектира колата с дълга каросерия и необичайна предна част, като рационализира предния капак с интегрирани фарове - дизайн, който според стандартите на 30-те години на миналия век се отличава с напреднала аеродинамика. Под двата капака има 1,5-литров 4-цилиндров двигател с въздушно охлаждане (същият като на Tatra) с мощност 30 к.с.
Въпреки странния външен вид, Röhr Tatzelwurm служи на своя създател и семейството му почти 40 години, след като по някакъв начин оцелява във войната. Сега колата до голяма степен е в оригиналното си състояние и все още носи номера на американската окупационна зона на Германия, ценен артефакт за колекционерите. Автомобилът е придружен от регистрационен документ за периода и плановете, използвани за производството му.
А що се отнася до самия Карл-Вилхелм Оствалд, той прави успешна инженерна кариера, работейки в строителството и експлоатацията на германските аутобани. Но след това вече не прави коли.
Още снимки на този забележителен автомобил - вижте в галерията: