fallback

Ще свърши ли някога бумът на SUV?

Намаляването на теглото и размера заради емисиите може да се окаже решаващо

Ако има една причина, поради която автомобилната индустрия успя да се справи с толкова много кризи през последните години, това не е нищо друго освен бумът на SUV. Тези превозни средства се превърнаха в най-популярните в световен мащаб, но също така и в двигателите на растежа на приходите и преди всичко на печалбите на производителите, пише в свой анализ за Motor1 Фелипе Муньос, старши експерт в JATO Dynamics.

През 2021 г. SUV представляват почти 42% от глобалните продажби на нови превозни средства, като се изключат лекотоварните автомобили. Потребителите по света са закупили близо 31,9 милиона от тези превозни средства, което увеличение с 13% спрямо 2020 г. Ръстът е впечатляващ, особено спрямо останалите сегменти – при A до F той е 1%, а при пикалите – 3%.

Причините за този бум са добре известни - по-широка гама от продукти, вариращи от малки SUV (A-SUV) до луксозни SUV (F-SUV); по-електрифицирани модели; популярното разбиране, че шофирането от висока позиция е сигурно, както и това, че в тези коли са влиза и излиза по-лесно, което е голямо улеснение за по-възрастните шофьори

Силно увеличение на продажбите на SUV се отчита на много от пазарите по света, в това число и някои от най-големите – Индия, Германия, Великобритания, Мексико, Турция, Южна Африка и др. На двата най-големи пазара в света – Китай и САЩ, обаче се отчита спад, като той е съответно 2 и 7%.

Продължаващият ръст на продажбите на тези автомобили обаче е застрашен от по-строгите разпоредби за замърсяване и тегло. Въпреки че SUV-моделите са се подобрили много по отношение на емисиите, те все още са тежкотоварни превозни средства, които изискват по-големи двигатели. Данните за емисиите на JATO показват, че всички категории SUV (с изключение на луксозните SUV) са имали среден спад на емисиите в Европа между 2020 г. и 2021 г. Въпреки това, тяхната обща средна стойност от 107,9 г/км CO2 е очевидно по-висока от тази на градските автомобили, на малките коли, на компактни модели и дори на леките автомобили - съответно при 76,9, 97,7, 97,6 и 100,8 г/км.

Ако тази тенденция се запази, правителствата в Европа, например, може да започнат да санкционират продажбите на SUV, като увеличат данъка върху тях. Това със сигурност ще навреди на продажбите им и ще се превърне в заплаха за производителите. Последните печелят повече от всякога благодарение на способността си да управляват недостига на полупроводници, като дават приоритет на SUV и EV - колите, които се продават по-лесно.

В същото време приходите от SUV-моделите помогнаха за големите инвестиции, необходими на автомобилните производители за преминаване от двигатели с вътрешно горене към чисто електрическия. Многобройните планове за електрификация, обявени от автомобилните компании в Европа, САЩ и Азия, не могат да бъдат реализирани без паричния поток, генериран от бензиновите и дизеловите SUV. Не е ясно обаче дали това ще бъзе отчетено и най-вече осъзнато от властите, когато започнат да обсъждат потенциални забрани за по-тежки превозни средства?

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Винетките ,тол таксите и данъка на автомобилите трябва да са в пряка зависимост от теглото, мощността и действително отделяните емисии.Другото е лобизъм.
  • #2
    До #1 ( преди 1 година )
    Написал си пълни глупости. От големите печалби на производителите от тези незнайно защо наречени SUV е явно, че се плаща много повече за нещо, което няма добавена стойност към него. Седенето високо си го запази за теб, на мен и много други хора, това не се харесва, както и начина по който изглеждат. Всеки сам си преценява какво да кара, не ми обяснявай как едва ли не трябва да има само такива автомобили.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Разбира се че няма да приключи бумът а това ще са масовите автомобили в бъдеще. Електрификацията премахва почти всички недостатъци на големите и високи автомобили, които са много по-удобни както за качване, така и за каране. Заради батериите са с нисък център на тежестта и са от трудни до невъзможни за преобръщане за разлика от бензиновите си събратя. А електрическите двигатели ги правят икономични и с много близък разход в сравнение с малък и лек автомобил, за разлика от бензина.
fallback
Последни