fallback

Ще свърши ли някога бумът на SUV?

Намаляването на теглото и размера заради емисиите може да се окаже решаващо

Ако има една причина, поради която автомобилната индустрия успя да се справи с толкова много кризи през последните години, това не е нищо друго освен бумът на SUV. Тези превозни средства се превърнаха в най-популярните в световен мащаб, но също така и в двигателите на растежа на приходите и преди всичко на печалбите на производителите, пише в свой анализ за Motor1 Фелипе Муньос, старши експерт в JATO Dynamics.

През 2021 г. SUV представляват почти 42% от глобалните продажби на нови превозни средства, като се изключат лекотоварните автомобили. Потребителите по света са закупили близо 31,9 милиона от тези превозни средства, което увеличение с 13% спрямо 2020 г. Ръстът е впечатляващ, особено спрямо останалите сегменти – при A до F той е 1%, а при пикалите – 3%.

Причините за този бум са добре известни - по-широка гама от продукти, вариращи от малки SUV (A-SUV) до луксозни SUV (F-SUV); по-електрифицирани модели; популярното разбиране, че шофирането от висока позиция е сигурно, както и това, че в тези коли са влиза и излиза по-лесно, което е голямо улеснение за по-възрастните шофьори

Силно увеличение на продажбите на SUV се отчита на много от пазарите по света, в това число и някои от най-големите – Индия, Германия, Великобритания, Мексико, Турция, Южна Африка и др. На двата най-големи пазара в света – Китай и САЩ, обаче се отчита спад, като той е съответно 2 и 7%.

Продължаващият ръст на продажбите на тези автомобили обаче е застрашен от по-строгите разпоредби за замърсяване и тегло. Въпреки че SUV-моделите са се подобрили много по отношение на емисиите, те все още са тежкотоварни превозни средства, които изискват по-големи двигатели. Данните за емисиите на JATO показват, че всички категории SUV (с изключение на луксозните SUV) са имали среден спад на емисиите в Европа между 2020 г. и 2021 г. Въпреки това, тяхната обща средна стойност от 107,9 г/км CO2 е очевидно по-висока от тази на градските автомобили, на малките коли, на компактни модели и дори на леките автомобили - съответно при 76,9, 97,7, 97,6 и 100,8 г/км.

Ако тази тенденция се запази, правителствата в Европа, например, може да започнат да санкционират продажбите на SUV, като увеличат данъка върху тях. Това със сигурност ще навреди на продажбите им и ще се превърне в заплаха за производителите. Последните печелят повече от всякога благодарение на способността си да управляват недостига на полупроводници, като дават приоритет на SUV и EV - колите, които се продават по-лесно.

В същото време приходите от SUV-моделите помогнаха за големите инвестиции, необходими на автомобилните производители за преминаване от двигатели с вътрешно горене към чисто електрическия. Многобройните планове за електрификация, обявени от автомобилните компании в Европа, САЩ и Азия, не могат да бъдат реализирани без паричния поток, генериран от бензиновите и дизеловите SUV. Не е ясно обаче дали това ще бъзе отчетено и най-вече осъзнато от властите, когато започнат да обсъждат потенциални забрани за по-тежки превозни средства?

fallback
  • #23
    До Fury ( преди 1 година )
    Няма нищо екологично, рационално и прагматично ако тази кукла те срещне челно докато си рови телефона или се гримира. За нея не мислим/ тя ще излезе невредима/ а за теб, как ще те изкарат от купчината желязо. В случая СУВ е практично без значение кой седи зад волана.
  • #22
    Живота е ценен ( преди 1 година )
    За мен безопасността е на първо място. С неграмотни и агресивни шофьори пътищата ни сеят смърт. СУВ на първо място е по-безопасен от седани, комбита, лимузини със здраво шаси, изнесена позиция на шофьора на горе, широчина и тежест. То да не става ама стане ли...няма връщане назад.
  • #21
    За данъка ( преди 1 година )
    В Германия се изчислява....две евро като "базова сума" за бензиновите двигатели за 100 кубически сантиметра работен обем или част от него, за дизела - 9,50 евро. Освен това има две евро за всеки грам емитиран CO2. Първите 120 грама остават необлагаеми, за да станат икономичните автомобили по-привлекателни. Няма значение тежестта или големината на автомобила. Определено данъка на дизела е поне три пъти по-голям. Как го изчисляват в България?
  • #20
    Б и Х ( преди 1 година )
    Чета Ви коментарите и се чудя на глупостта Ви. А тя е, че всеки има право да изразява собствено мнение но Вие искате да налагате вашето такова. SUV ще продължи да се налага на пазара с комфорт, безопасност/ според краш-тестовете/, надежност и всичко посочено в статията. Изразявам собствено мнение а не го налагам.
  • #19
    Fury ( преди 1 година )
    Някой да ми обясни къде е рационалното, прагматичното, екологичното и т.н. една кола от 2,5 тона с 6 или 8 цилиндров двигател да превозва руса кукла 55 кг. мокра до МОЛа. Същата руса мацка в Германия, Дания, Нидерландия.....ще я видите на велосипед с детето отзад. Може и с моторетка или СМАРТ да я видите. Обаче при нас трябва да бъде с Кайен или Х6! Защото сме комплексари!
  • #18
    Suv sux ( преди 1 година )
    Само да кажа, че за неадекватен пенсионер или така да се каже човек на преклонна възраст да се даде джип е равно на престъпление. Не знаят къде се намират, не виждат през какво минават и какво реално мачкат през това време. С очите си съм виждал на няколко пъти за какво иде реч..
  • #17
    Ицо ( преди 1 година )
    #7 В грешка си,ЧЕ SUV събира повече багаж.Има Супърб комби и ще натоваря почти двойно багаж и е по дълъг от РАВката с половин метър. Отзад м/у коленете и седалката има педя разтовние,че и повече.При РАВ 5см В голяма грешка си,че и по удобна не е,защото съм карал.
  • #16
    Ха ха ( преди 1 година )
    Отговорът на въпроса е:Не, няма да свърши, защото човешката глупост е безкрайна, като Вселената! Казал го е Айнщайн, не аз!
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    А позицията на стоене не е удобна само заради височината на очите. Седалката също е по-нависоко и краката не ти стоят изпънати в коленете а падат надолу. Прозореца е много по-висок и не ти скрива половината гледка като пуснеш сенника. Освен това по-високата позиция ти позволява да не ти пречи дори собствения капак на двигателя. Огледалата на вратите също са на по-висока позиция и ти позволяват да имаш много по-голям обзор. А това че по-тежкия автомобил возил по-твърдо дали си заслужава коментар?
  • #14
    До долните ( преди 1 година )
    Очевидно не сте карали микробус. Всъщност позицията на стоене в микробуса е най-егономична, защото са я мислили специалисти. Микробуса няма ограниченията на лекия автомобил и всичко е направено с цел шофьорът който изкарват цял работен ден и цял живот зад волана, да се уморява възможно най-малко и да се чувства най-удобно. Точно като покараш микробус и след това влезеш в някой нисък седан или недай боже купе, разбираш какво наказание е това още с влизането.
fallback
Последни