fallback

Ще свърши ли някога бумът на SUV?

Намаляването на теглото и размера заради емисиите може да се окаже решаващо

Ако има една причина, поради която автомобилната индустрия успя да се справи с толкова много кризи през последните години, това не е нищо друго освен бумът на SUV. Тези превозни средства се превърнаха в най-популярните в световен мащаб, но също така и в двигателите на растежа на приходите и преди всичко на печалбите на производителите, пише в свой анализ за Motor1 Фелипе Муньос, старши експерт в JATO Dynamics.

През 2021 г. SUV представляват почти 42% от глобалните продажби на нови превозни средства, като се изключат лекотоварните автомобили. Потребителите по света са закупили близо 31,9 милиона от тези превозни средства, което увеличение с 13% спрямо 2020 г. Ръстът е впечатляващ, особено спрямо останалите сегменти – при A до F той е 1%, а при пикалите – 3%.

Причините за този бум са добре известни - по-широка гама от продукти, вариращи от малки SUV (A-SUV) до луксозни SUV (F-SUV); по-електрифицирани модели; популярното разбиране, че шофирането от висока позиция е сигурно, както и това, че в тези коли са влиза и излиза по-лесно, което е голямо улеснение за по-възрастните шофьори

Силно увеличение на продажбите на SUV се отчита на много от пазарите по света, в това число и някои от най-големите – Индия, Германия, Великобритания, Мексико, Турция, Южна Африка и др. На двата най-големи пазара в света – Китай и САЩ, обаче се отчита спад, като той е съответно 2 и 7%.

Продължаващият ръст на продажбите на тези автомобили обаче е застрашен от по-строгите разпоредби за замърсяване и тегло. Въпреки че SUV-моделите са се подобрили много по отношение на емисиите, те все още са тежкотоварни превозни средства, които изискват по-големи двигатели. Данните за емисиите на JATO показват, че всички категории SUV (с изключение на луксозните SUV) са имали среден спад на емисиите в Европа между 2020 г. и 2021 г. Въпреки това, тяхната обща средна стойност от 107,9 г/км CO2 е очевидно по-висока от тази на градските автомобили, на малките коли, на компактни модели и дори на леките автомобили - съответно при 76,9, 97,7, 97,6 и 100,8 г/км.

Ако тази тенденция се запази, правителствата в Европа, например, може да започнат да санкционират продажбите на SUV, като увеличат данъка върху тях. Това със сигурност ще навреди на продажбите им и ще се превърне в заплаха за производителите. Последните печелят повече от всякога благодарение на способността си да управляват недостига на полупроводници, като дават приоритет на SUV и EV - колите, които се продават по-лесно.

В същото време приходите от SUV-моделите помогнаха за големите инвестиции, необходими на автомобилните производители за преминаване от двигатели с вътрешно горене към чисто електрическия. Многобройните планове за електрификация, обявени от автомобилните компании в Европа, САЩ и Азия, не могат да бъдат реализирани без паричния поток, генериран от бензиновите и дизеловите SUV. Не е ясно обаче дали това ще бъзе отчетено и най-вече осъзнато от властите, когато започнат да обсъждат потенциални забрани за по-тежки превозни средства?

fallback
  • #13
    От #2 до #12 ( преди 1 година )
    Какво грозде, ти нещо не си в час. SUV има вече и по 7-8 хил. лева. Ти за какви SUV си мислиш че говорим, за X7 ли ? Става дума за RAV 4, CR-V , дори Кашкай го водят SUV
  • #12
    анонимен ( преди 1 година )
    Гроздето е кисело а? Микробуси.. Хехехе че те са по добре от ниските седни не само от позицията а и са по здрави и сигурни.
  • #11
    От #2 до #10 ( преди 1 година )
    И аз това се опитвам да им обясня, отвратително се чувствам в тези коли. Все едно карам микробус. Също така, никога няма да разбера, защо 10-15 см по-високо е някакво предимство? Една баничарка пред теб, микробус, камион, каквото и да е и виждаш колкото и с лека кола. Запомнете, това което ще ви даде по-добра видимост е дистанцията, а не да стоите залепени на метър от предния. Като ми се залепи такъв ми е ясно какъв шофьор е.
  • #10
    Where is the pleasur ( преди 1 година )
    Само като се кача и ме обзема чувството, че съм в микробус. Да им таковам практичността.
  • #9
    Маркетолог ( преди 1 година )
    Като всичко друго в тоя живот и това ще отмине
  • #8
    бай Пич ( преди 1 година )
    А...и да не говорим че 1.5 dcti с който е оборудван кошника тежи 1780кг., с 150кг повече от 2.5 литровият ми седан със задно.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    По принцип, който е минал от лека кола на СУВ, трудно би се върнал отново на лека кола, това ще го разбере само човек който има СУВ. Да харчат с литър отгоре, но пък са много по удобни и практични, особенно ако си с голямо семейство и често товариш доста багаж /визирам големи СУВ/ и повярвайте ми поемат доста повече багаж от еквивалентно комби. Онзи ден качих голямо бюро, комбито е с по-нисък таван и там не би влязло, мога да дам и куп други примери. Моя е 7 местен,на въздушно окачване.
  • #6
    бай Пич ( преди 1 година )
    Приятели и познати ми възхваляваха SUV-вете - колко били практични, колко хубави било да гледаш отвисоко и т.н.Е...приятелката ми има SUV и след не малко каране нещо не можах да разбера колко е хубаво от високо, и може би най-вече щото вече всеки 2-ри е със SUV и сме изравнени по височина. Другото което е поради това че е по-виско кошника е и с по-твърди амортисьори и вози баш като каруца и пак се клати и накланя по завойте.
  • #5
    До 2 ( преди 1 година )
    След като не харесваш на външен вид такива автомобили е безсмислено да те убеждавам за каквото и да било. Не е задължително да се съгласяваш с мнението ми. Както вече писах в първото мнение, това ще е масовият автомобил, а не единствения. Както не са изчезнали конете и каруците, няма да изчезнат и ниските автомобили в които стоиш като седнал на асфалта и ще можеш да си ги купуваш и за в бъдеще.
  • #4
    До долния ( преди 1 година )
    За теглото и емисиите съм съгласен, но ще ми кажеш ли каква е логиката тол таксите да зависят от мощността? Че дори и за данъците?
fallback
Последни