Една скорошна новина за продажбите на възродената руска марка Москвич, който на практика е китайски, но със своя емблема, впечатли с факта, че за два месеца (декември и януари) са продадени само 29 коли. А за същото време са купени едва 5 електрически Москвич 3е. Обяснението е високите цени, но вероятно също така и отношението на местните хора към електромобилите.
Всъщност руснаците са правили опити за електрически коли отдавна и сега се припомня една концепция – Lada Rapan, която през 2023-а навършва 25 години и, за която е писано, че е най-необичайната Лада в историята на марката. За какво става въпрос?
Историята на концепцията започва през 1995 г., когато група, ръководена от дизайнерите Владимир Плещанов, Валентина Новикова и Иля Жарков, се заема с проекта. Авторите се стремят да направят просторна и удобна кола, но в компактни размери. Резултатът – кола с дължина 3,5 м и междуосие 2,9 м. Концепцията дължи името си и на добре познати морски обитатели.
Експерименталната електрическа Lada Rapan е създадена в АвтоВАЗ през 1998 г. и е показана за първи път на автомобилното изложение в Париж същата година. Огромни кръгли врати се отварят срещу посоката на движение, осигурявайки достъп до салона с равен под. Предните седалки се въртят, а задните се регулират надлъжно. Добрата видимост се улеснява от огромна стъклена площ, включително прозорци в долната част на вратите.
Няколко интересни решения са свързани с волана, който се повдигна за улеснение, когато шофьорът влиза и излиза. Не само арматурното табло, но и въздушна възглавница е вградена във волана с фиксирана главина, като Maserati Boomerang.
Каросерията на концепта има рамково-панелна конструкция и лежи върху рамата, където е намерено място за мотора и батерии от електрическата версия на Oka. Електрическият мотор е с мощност 25 кВт и позволява на автомобила да развива скорост 90 км/ч. Батериите са поставени под пода в междуосието, осигурявайки нисък център на тежестта и добро разпределение на теглото. Задвижването е на предните колела. Прогнозният пробег е 110 км, а пълното зареждане на батериите от битова мрежа с напрежение 220 V отнема десет часа.
Концепцията с авангардния дизайн, който едва ли би позволил на Rapan да достигне масово производство, остава единствена и се съхранява в музея в Толиати на Волжския автомобилен завод. Но все пак Lada Rapan има наследник, това е Lada Peter Turbo.
Две години след премиерата на Rapan, АвтоВАЗ представя разработката на този модел - концептуалния Peter Turbo. На автосалона в Москва е показан макет, който обаче няма интериор.
Колата е с футуристичен външен вид, а еднообемното тяло има добри аеродинамични характеристики. Една от основните е леко вдлъбнатият покрив, който намалява съпротивлението на въздуха.
Прототипът е финализиран за автомобилното изложение в Париж, а интериорът за Lada Peter Turbo е направен, но е напълно нефункционален. В много решения - например въртящи се седалки, новият концептуален автомобил повтаря Lada Rapan. И подобно на него разработката не намира своето серийно изпълнение и остава макет в едно копие. Сега Lada Peter Turbo е експонат на заводския музей на АвтоВАЗ.