IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Ще поевтинеят ли (и кога) колите на старо?

В момента покупката на употребяван автомобил не е изгодна

Ако сте купили нова кола преди около година и половина, продажбата й сега може дори да ви донесе печалба. Толкова странен и особен е в момента пазара на употребявани автомобили в Европа. Той се оказва недостъпен за много хора, тъй като те не могат да си позволят подобни разходи.


употребявани автомобили


Какво се случи през последните месеци, за да се стигне до подобна ситуация? Най-простото обяснение в случая е, че се събраха няколко сложни фактори. И заради тях новите автомобили са много по-скъпи от преди, което се отрази и на цените на употребяваните коли. Съответно, и те скочиха.

Поскъпването на новите модели беше обяснено с няколко причини, като основната е липсата на микричипове. Това доведе до промяна в политиката на производителите, които търсят по-голяма доходност от всяка продажба. Казано по друг начин – ако една компания преди е произвеждала 100 коли (примерно), а сега може да направи само 50, тогава цената скача, за да може да се избегне загубата на печалба.


употребявани автомобили


Водещите компаниите в индустрията очакват, че през настоящата 2023 г. проблемите с чиповете и съответно с производството ще продължат, което означава нови забавяния на производството и по-големи срокове за изчакване. Прогнозата е, че през 2024 г. нещата ще се нормализират.

Всичко това води до повишаване на интереса към автомобилите, които са на пазара, тоест на втората употреба. Затова и цените на коли на 1-2 години и с малък пробег скочиха до небесата. Ако наистина догодина нещата се нормализират и срокът за чакане за нова кола намалее, цените и на колите втора ръка също би трябвало да паднат. Със сигурност обаче те ще бъдат далеч от нивата от преди избухването на пандемията от Covid-19.


употребявани автомобили


Нещо подобно се случи и с горивата, чиято цена скочи в началото на руската инвазия в Украйна, но след това тя падна, но все още е по-висока и едва ли ще се върне на нивата от преди година. Затова и сега не е подходящият момент за закупуване на употребяван автомобил, но ако нуждата е належаща, потребителят няма друг вариант, освен да развърже кесията и и да приеме настоящата реалност.


0 от 500
  • #14
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 10 месеца )
    Не съм видял като се вдигне цената на нещо ,и да поевтинее,вземете ток ,вода ,такси телефони.Няма как да стане .Освен това минем ли на евро всичко ще се закръгли нагоре..да поевтинее.Както казват ,,А дано ,ама надали,,Може ама тези дето ще ги забранят от 90те до 2000г.Ако затегнат за екологията ,тогава собств.им ще гледат да се отърват ,стига да има кой да ги купи.
  • #13
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Boiko s pa4kite ( преди 1 година )
    Nz,az sum v 4yjbina,ne vijdam da ima problems s koli,karat si novite.
  • #12
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Изкуствен дефицит, спекула, картели и монополи само който разбира поне малко от икономика няма да поддаде останалите панически купуват в несвяст и подписват собствената си смъртна присъда.
  • #11
    23 rate up comment 5 rate down comment
    пари нема ( преди 1 година )
    Отговорът е много елементарен - хората в Европа обедняват и в такава ситуация не се купува нова кола,а се кара старата.Това води до дефицит на пазара втора ръка и цените им се качват .Това е простичката истина,а не мантрата с микрочипа.
  • #10
    10 rate up comment 0 rate down comment
    братвурст ( преди 1 година )
    А така, а основния производител на чипове е Тайван, разделен между САЩ и Китай :)
  • #9
    9 rate up comment 6 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Поевтиняването се отлага засега, поради инфлация, по-скъпи нови автомобили, намаляло търсене поради започващата рецесия и избягване на замяна на стар с нов автомобил с ДВГ. Цените ще се повишават до момента на големият срив - 2027 или 2028 година. След това ще се търсят само електрокари нови и втора ръка. ДВГ-то както тумбестите телевизори с кинескопи, ще са много евтини ама не атрактивни. Особенно в бедни държави като България.
  • #8
    12 rate up comment 1 rate down comment
    Тошо ( преди 1 година )
    Аз съм в бранша с употребявани автомобили и мога да кажа, че повишаването на цените не е заради ковид или войната, а заради липсата на компоненти(чипове) за новите автомобили и съответно в чужбина не си сменят толкова често автомобила и има недостиг на автомобили втора ръка, а това което се продава в чужбина е на много по-висока цена и ги няма, тоест няма какво ДС купил, за да го препродадеш и няма как в България цената да е евтина. А някои като си поръча нов автомобил и го чака 1-2 години.
  • #7
    14 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 1 година )
    Колега номер 5, не знам какви автомобили караш 7-8 години и се скапват, но моят кара 12 и не мисля да го сменям.Относно електронните джаджи...не са в тежест на никого. Да, много хора искат да ръчкат лоста, да дават газ, да свирят гуми, да дърпат ръчна...аз също обичам. Само че в 90% от врмето просто предпочитам да релаксирам в автомобила. И точно за там са всичките тия електронни джаджи.
  • #6
    19 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 1 година )
    Ами аз ще ви кажа, кога една кола на старо поевтинява-когато вече е за моргата.Няма как колите на старо да поевтинеят и по простата причина, че никой няма да смъкне цените на новите. А да дадеш примерно 50 бона за малък автомобил и след 5 години да го продадеш за 5, както много хора очакват, никога няма да стане. Навремето, да. Даваш 15 бона, изнудват те след пет години да го дадеш за 5. Ама от 50 бона на пет бона няма как да стане.
  • #5
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Един въпрос?На кого са му нужни коли със тия всичките джунджирии вътре електронни табла и таблети?Автомобилът трябва да има някакви основни екстри за ползване, другото са безмислени лигащивини и безумно скъпо обслужване.Един съвременен автомобил има живот 7/8 години и вече на ***.Какви екологии говорят като се стимулира свръхпроизводството?На една година фейстлифт на фейслифта и супер скъпо и ненадеждно окачване.От 10 тия не се произвеждат култови автомобили които да влязат в историята