Ако сте купили нова кола преди около година и половина, продажбата й сега може дори да ви донесе печалба. Толкова странен и особен е в момента пазара на употребявани автомобили в Европа. Той се оказва недостъпен за много хора, тъй като те не могат да си позволят подобни разходи.
Какво се случи през последните месеци, за да се стигне до подобна ситуация? Най-простото обяснение в случая е, че се събраха няколко сложни фактори. И заради тях новите автомобили са много по-скъпи от преди, което се отрази и на цените на употребяваните коли. Съответно, и те скочиха.
Поскъпването на новите модели беше обяснено с няколко причини, като основната е липсата на микричипове. Това доведе до промяна в политиката на производителите, които търсят по-голяма доходност от всяка продажба. Казано по друг начин – ако една компания преди е произвеждала 100 коли (примерно), а сега може да направи само 50, тогава цената скача, за да може да се избегне загубата на печалба.
Водещите компаниите в индустрията очакват, че през настоящата 2023 г. проблемите с чиповете и съответно с производството ще продължат, което означава нови забавяния на производството и по-големи срокове за изчакване. Прогнозата е, че през 2024 г. нещата ще се нормализират.
Всичко това води до повишаване на интереса към автомобилите, които са на пазара, тоест на втората употреба. Затова и цените на коли на 1-2 години и с малък пробег скочиха до небесата. Ако наистина догодина нещата се нормализират и срокът за чакане за нова кола намалее, цените и на колите втора ръка също би трябвало да паднат. Със сигурност обаче те ще бъдат далеч от нивата от преди избухването на пандемията от Covid-19.
Нещо подобно се случи и с горивата, чиято цена скочи в началото на руската инвазия в Украйна, но след това тя падна, но все още е по-висока и едва ли ще се върне на нивата от преди година. Затова и сега не е подходящият момент за закупуване на употребяван автомобил, но ако нуждата е належаща, потребителят няма друг вариант, освен да развърже кесията и и да приеме настоящата реалност.