Близо една четвърт от големите компании в Япония обявиха повишаване на цените на своите продукти през следващата година, сред тях са и автомобилни производители като Toyota. Като основни причини се посочват растящите цени на компонентите, ръстът на логистичните разходи и поевтиняването на йената, информира Japan Times.
Както отбелязва изданието, в страната приключи изследване на Kyodo News, в което са взели участие 80 големи компании. 23% от тях обявиха увеличението, други 49% все още не са взели окончателно решение, но не изключват такава възможност.
Миналия месец стана ясно, че Toyota няма да успее да изпълни плана за производство на автомобили в края на текущата година, през която производителят трябваше да спира фабриките си неведнъж поради липса на чипове. Проблемът възникна поради прекъсвания в доставките на компоненти от Китай, които бяха резултат от ограниченията за работата на заводите поради коронавируса. Очевидно неизпълнението на планирания годишен план ще се отрази негативно върху печалбите на японската корпорация.
С колко ще се повишат цените на автомобилите, Toyota за момента не съобщава. Известно е обаче, че поскъпването на колите ще засегне всички пазари, на които се представя продукцията на марката.
Проучването на Kyodo News е направено от 7 до 21 ноември сред 107 компании, от които 80 са отговорили на анкетата. В публикуваната информация се посочва, че потребителските цени през ноември в Токио са нараснали с 3,6% спрямо година по-рано, като това е най-рязкото покачване от 1982 г. на фона на по-високите цени на енергията и храните, които все повече притискат бюджетите на домакинствата. Междувременно само 6% от анкетираните компании са казали, че ще увеличат заплатите на служителите, 18% ще обмислят да го направят, докато 3% са категорични, че няма да го направят.