Китайският производител BYD представи малкия си електромобил Seagull само преди няколко дни, а сега вече се говори и за евентуален старт на продажбите. Това не е потвърдено официално от компанията, но ако се случи наистина, именно тази кола може да промени пазара на коли на ток в Европа.
Основното предимство на хечбека е неговата цена – в Китай тя е 8100 евро за базовия модел и 11 000 евро за топ-версията. Ако добавим мито от 10%, посочено преди време от главния изпълнителен директор на Stellantis – Карлос Таварес, се получава около 12 200 евро. За сравнение, в момента най-евтиният електромобил в Европа – Dacia Spring, струва с около 5000 евро повече.
BYD Seagull всъщност е дълъг 3,78 метра - с 5 см повече от Spring, като разполага с литиево-фосфатна батерия с капацитет 30,7 кВт/ч. Китайците обещават пробег от 300 км (измерени по техния хомологационен цикъл), което прави около 250 км по европейския WLTP. Двигателят на Seagul е със 75 к.с., а този на Spring е 65 к.с. (при новата версия).
Експертите в индустрията предвиждат истинска ценова война при електромобилите, като тя е предизвикана от решението на Tesla да намали цените на своите модели. И ако доскоро присъствието на китайския електромобили в Европа беше доста плахо и се изразяваше в споразумения с вносители на автомобили, сега нещата стават по-сериозни.
А причината е, че гигантите на Народната република, какъвто е BYD - най-големият производител на електрически автомобили в света, разполагат с изобилие от продукти и ако до днес цените, макар и по-ниски от тези на европейските конкуренти, са все още високи, могат да си позволят цени от малко над 10 000 евро.
Разбира се, BYD Seagull не е сравним по пробег, размер, мощност и оборудване с компактни и семейни SUV, но 48 900 бройки от Dacia Spring, продадени в Европа през 2022 г., показват колко разумна е рецептата за достъпна електрическа градска кола. В Китай го знаят добре и само малък модел като Seagull може да промени напълно условията на играта.