Инфлация, война в Украйна и други геополитически напрежения, а също така и растящи енергийни разходи – 2022 година беше много трудна са световната икономика. В този контекст резултатите на автомобилната индустрия са смесени, тъй като продажбите падат, но пък много от производителите вдигат цените и печелят повече пари.
Изданието Motor1 събра резултатите от продажбите на нови автомобили на водещите световни пазари, за да установи най-популярните модели на света за миналата година. Те показват кои са най-търсените коли в света през 2022 г., като и тенденциите в отделните държави.
На някои от пазари – като Китай, който е и най-големият, обемът на продажби се е увеличил с 2% до 26,86 милиона единици в сравнение с 2021 г. Тази цифра е дори по-добра от тази през 2019 г., когато пандемията все още не е настъпила. Този ръст се дължи до голяма степен на електрически превозни средства, закупуването на които е силно насърчавано от правителството.
Вторият най-важен пазар за 2022 г. е САЩ, които са по-изложени на инфлация и нарастващи лихвени проценти. Продажбите на превозни средства в страната възлизат на общо 13,83 милиона единици, което е спад от 8% спрямо 2021 г. Това е най-ниското ниво от 2012 г. В сравнение с 2019 г. обемът е намалял с 19%. Въпреки тези отрицателни резултати, шофьорите продължиха да преминават от седани и миниванове към SUV и пикапи, а Tesla продължи да печели позиции, като постави два от своите модели на върха на електрическите класации. Този тип автомобили обаче представляват само малка част от общо продадените коли.
Ситуацията в Европа не се различава от тази в САЩ. Резултатите на четирите основни пазара, които представляват около 75% от континента, показват, че низходящата крива не се е обърнала. През 2022 г. са продадени 9,05 милиона автомобила, което е спад от 6% в сравнение с 2021 г. Обемът е намалял със 7% в сравнение с 2020 г., годината, в която започна пандемията, и с 29% в сравнение с 2019 г.
Най-продаваните автомобили на водещите автомобилни пазари (ГАЛЕРИЯ):