"Да сложим край на зависимостта на Европа от вносен петрол": рано или късно всеки разговор за налагането на електромобилите и отказа от двигателя с вътрешно горене опира дотам. Това е централният аргумент, около който се върти политиката на съюза, и главното оправдание за тежкия удар, който тази политика нанася на автомобилната индустрия - един от ключовите сектори в икономиката на ЕС.
10 факта за прехода към електромобили, които рядко се споменават (ГАЛЕРИЯ):
- 22.5% от петрола в ЕС се потребява от Германия, по данни от 2020. Останалите най-големи потребители са Франция - 15.6%, Италия - 9.8%, Испания - 9.7%, Полша - 7.3%, Нидерландия - 6%, Белгия - 4.6%. България има доста по-скромен принос към енергийната зависимост на съюза, с едва 0.98% от потреблението.
- 47.6% от петрола в Европа се използва от пътния транспорт. Промишленото производство е вторият най-голям консуматор (20.5%), пред водния транспорт (9.1%), домакинствата (6.6%), енергийния сектор (4.9%) и въздушния транспорт (4.6%).
- 141 долара за киловатчас е била средната цена на батериите за електромобили през 2021, по оценка на Bloomberg NEF. Това е значително намаление спрямо отчетените 1000 долара за киловатчас през 2011. Но през 2022 цената отново тръгва нагоре, с около 7%.