IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо сензационно изглеждащото Volvo C30 не успя?

Нестандартният щведски премиум хечбек живя само едно поколение

Шведският Volvo C30 дебютира през 2006 г. и формално премиум хечбек с три врати, но всъщност беше почти духовен наследник на спортното комби Volvo P1800 ES от началото на седемдесетте години. И докато има много общо със седана V40 и комбито V50, хечбекът се възприемаше като екзотичен независим модел.

 

Volvo P1800ES, 1972 г.jpg

 

На щанда на автомобилното изложение в Париж яркият и необичаен хечбек изглеждаше като сериозен играч в голф класа. Автомобилът имаше всичко за успех, но съдбата на C30 е много трудна. Защо колата, която впечатли с дизайна в годината на своя дебют, никога не се превърна в бестселър?

На първо място трябва да се припомни, че C30 беше създаден във време, когато собствениците на автомобилите Volvo караха коли на компания, която не се управляваше от Гьотеборг. През 2000-те години шведската марка беше част от премиум марките на Ford Motor Company. Освен всичко друго, беше част от широка унификация на моделните линии.

 

Volvo C30.jpg

 

Volvo C30 е построен на платформата на Ford C-1. Братът на шведския хечбек - второто поколение Ford Focus, беше смятан за един от най-добрите в голф класа от средата на 2000-те години. На платформата C-1 се появиха и такива автомобили като Mazda3 и дори Mazda CX-7, които са с добра надеждност и управление. Въпреки факта, че няма външна прилика между различните марки на една и съща платформа.

В рамките на целия си производствен цикъл, автомобилът има 15 различни двигателя – бензинови и дизелови с мощност от 99 до 250 к.с. Сензационният дизайн като цяло е основният коз на C30. Доста спокойна предна част в корпоративния стил на по-старите модели Volvo и необичайна задна част. Какви са отзивите за автомобила?

 

Volvo C30-10.jpg

 

Джереми Кларксън: „Харесвам го. Затова, че е малък и начинът, по който изглежда. Всъщност има нещо възхитително и глупаво в закупуването на шведска кола с три врати, произведена в Белгия. И така, наистина ли Volvo C30 е толкова добър? Не. Бих ли обмислил покупка? Определено да."

„AutoBuild“: „Ако искате кола от голф класа, не е нужно да купувате голф. Нашият фотограф вече кара C30. С шофьорите на VW рядко се флиртува на светофара. Volvo може да направи голямо впечатление за малко пари. Истинско бижу от компактния клас!”

„Car and Driver“: „Вероятно най-красивият автомобил от Гьотеборг. С програмата Custom Build, която позволява на купувачите да персонализират цветови схеми и опции, той ще се хареса на всеки тип хипстър. Volvo C30 е повече стил, отколкото спорт.”

 

Volvo C30-9.jpg

 

Външният вид на автомобила е най-отличаващата го характеристика, но също така не трябва да се подминава и какво има вътре. Особено известната плаваща конзола, която всъщност се появява по-рано при второто поколение на S40, с който C30 е в едно семейство. Но скучният S40 не оставя ярки спомени за себе си, а конзолата може би дори е в дисонанс с колата. В интериора на C30 тънка лента от централната конзола, зад която може да се постави мобилен телефон или очила, напротив, изглежда изключително хармонично.

А цената на C30? Като цяло е адекватна. Играейки на премиум картата, Volvo коригира ценовата листа по-близо до тази на немците. Но C30 беше също така по-скъп от Golf и Focus, беше по-евтин от Audi A3 и BMW1. Да, опциите и доплащането за по-мощни двигатели бяха доста големи, но за премиум това е обичайно. Като цяло обаче Volvo C30 не може да се нарече надценен като пари.

 

Volvo C30-4.jpg

 

Защо не се получи? Разбира се, C30 не беше перфектен. Като всяка друга кола. Липсваше възможност за избор на каросерия, а ако имаше пет врати, нямаше да е лошо. По-скъпи опции, материали, които не разширяват реално премиум нивото, не най-успешният рестайлинг през 2010 г., който развали външния вид на модела.

Все пак основната причина за слабите, не катастрофални, а именно по-ниски от очакваното продажби на Volvo C30, е външен фактор. От втората половина на 2000-те години всички автомобили паднаха под „ударите“ на кросоувъри и SUV, а скъпите премиум хечбеци бяха първите „жертви“. Например - кой би предположил, че до 2010 г. непретенциозният Nissan Qashqai в очите на масовия потребител ще изглежда по-желана и модерна покупка от класическия шведски хечбек. Затова през 2013 г. Volvo C30 беше отписан, без дори да се помисли за второто поколение на модела.

 

Още снимки на Volvo C30 - вижте в галерията:

 

 

0 от 500