IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

CVT трансмисиите могат да увеличат пробега на електромобилите

Bosch разработи безстепенна скоростна кутия, специално проектирана за коли на ток

Популярни сред японските производители, особено при техните хибридни модели, CVT скоростните кутии често се оприличават на автоматични трансмисии, въпреки че тяхната работа ги отличава и от класическите автоматици, и от роботизираните скоростни кутии.


Bosch скоростна кутия


Без да навлизаме в подробности, тяхната безстепенна трансмисия осигурява мултиплициращ ефект и гладка возия, но също така е по-малко ефективна от роботизираните скоростни кутии с двоен съединител. Въпреки тази си слабост, безстепенните кутии могат да намерят ново приложение в електрическите автомобили. 

Тъй като електрическите превозни средства обикновено премахват скоростните кутии и имат едно предавателно отношение, целият им въртящ момент всъщност е наличен от стартирането, а обхватът им на използване може да надхвърли 10 000 об./мин. Следователно предимството на скоростната кутия е ограничено, особено след като добавя части, а оттам и цена и тегло.

Няколко производителя все пак опитаха и експериментираха. По-конкретно става дума за Porsche, които оборудваха своя Taycan с двустепенна скоростна кутия, позволяваща му да поддържа високи скорости, като същевременно консумира по-малко енергия. Това е същото разсъждение, което Bosch предлага със своята кутия CVT4EV, специално проектирана за оборудване на електрически автомобили. 

Кутията CVT4EB беше представена от Bosch през 2021 г., след това на автомобилното изложение в Хановер през септември 2022 г. за търговски превозни средства. Германският производител на оборудване наистина разработва специфична версия на безстепенната скоростна кутия. Неговият интерес е да ограничи консумацията на енергия при висока скорост, като по този начин подобри автономността на електромобилите.

Това също би позволило да се увеличи максималната скорост на автомобила, като същевременно се разрешават по-бързи ускорения и по-висок въртящ момент при ниска скорост, по-специално за да се позволи на превозното средство да тегли, което днес е невъзможно за много електрически коли. 

Иновациите при батериите и по-конкретно тези на китайския CATL, напредват бързо. От следващата година производителят ще предлага електрически автомобил с пробег от 1000 км. Именно в симбиоза с тези батерии новите скоростни кутии биха работили отлично. Така ще се генерират значителни печалби от страна на батерията. Към момента Bosch изчислява, че неговата скоростна кутия CVT4EV ще е с около 4% по-ефективна.

Това е твърде неясен процент, който изглежда разочароващ, при положение, че новите поколения батерии обещават по-големи печалби по-отношение на автономността. Въпреки това, автономията остава основната част от войната на пазара на електроенергия и тази трансмисия би се вписала идеално в общата картина. 


0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Икономията от 4 % не е много, но скоростите ще намалят оборотите на които работят ел. двигателите, което от своя страна намалява износването на двигателя и лагерите му.
  • #3
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всяка кола има скоростна кутия. Теслата също има скоростна кутия с 3 зъбни колела в нея. Има само една постоянно зацепена понижаваща предавка в съотношение 9:1. Скоростната кутия намаля натоварването върху електромотора при ускорение.
  • #2
    12 rate up comment 9 rate down comment
    Последния Софиянец ( преди 1 година )
    Скоростната кутия е опит на автопроизводителите да добавят нещо чупливо в колите . Бизнеса на резервни части носи милярди приходи на гърба на потребителите . И да не забравя да припомня на два-трима заблудени , че ДВГ си отива , и губещите са само чаршафи , и колхозници !
  • #1
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    КПД на електромотора при високи обороти спада заради раздуването на ротора в резултат от центробежните сили. То намалява, макар и минимално, фугата между статора и ротора, което пък променя магнитния поток. Може или да се сложи СК, или, много по-гениално, евтино, леко, компактно и дълготрайно е да се облече ротора с въглеродни нишки, както направи Тесла. First principles thinking. Решаваш проблема там, където е, а не на друго място.