IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

CVT трансмисиите могат да увеличат пробега на електромобилите

Bosch разработи безстепенна скоростна кутия, специално проектирана за коли на ток

Популярни сред японските производители, особено при техните хибридни модели, CVT скоростните кутии често се оприличават на автоматични трансмисии, въпреки че тяхната работа ги отличава и от класическите автоматици, и от роботизираните скоростни кутии.


Bosch скоростна кутия


Без да навлизаме в подробности, тяхната безстепенна трансмисия осигурява мултиплициращ ефект и гладка возия, но също така е по-малко ефективна от роботизираните скоростни кутии с двоен съединител. Въпреки тази си слабост, безстепенните кутии могат да намерят ново приложение в електрическите автомобили. 

Тъй като електрическите превозни средства обикновено премахват скоростните кутии и имат едно предавателно отношение, целият им въртящ момент всъщност е наличен от стартирането, а обхватът им на използване може да надхвърли 10 000 об./мин. Следователно предимството на скоростната кутия е ограничено, особено след като добавя части, а оттам и цена и тегло.

Няколко производителя все пак опитаха и експериментираха. По-конкретно става дума за Porsche, които оборудваха своя Taycan с двустепенна скоростна кутия, позволяваща му да поддържа високи скорости, като същевременно консумира по-малко енергия. Това е същото разсъждение, което Bosch предлага със своята кутия CVT4EV, специално проектирана за оборудване на електрически автомобили. 

Кутията CVT4EB беше представена от Bosch през 2021 г., след това на автомобилното изложение в Хановер през септември 2022 г. за търговски превозни средства. Германският производител на оборудване наистина разработва специфична версия на безстепенната скоростна кутия. Неговият интерес е да ограничи консумацията на енергия при висока скорост, като по този начин подобри автономността на електромобилите.

Това също би позволило да се увеличи максималната скорост на автомобила, като същевременно се разрешават по-бързи ускорения и по-висок въртящ момент при ниска скорост, по-специално за да се позволи на превозното средство да тегли, което днес е невъзможно за много електрически коли. 

Иновациите при батериите и по-конкретно тези на китайския CATL, напредват бързо. От следващата година производителят ще предлага електрически автомобил с пробег от 1000 км. Именно в симбиоза с тези батерии новите скоростни кутии биха работили отлично. Така ще се генерират значителни печалби от страна на батерията. Към момента Bosch изчислява, че неговата скоростна кутия CVT4EV ще е с около 4% по-ефективна.

Това е твърде неясен процент, който изглежда разочароващ, при положение, че новите поколения батерии обещават по-големи печалби по-отношение на автономността. Въпреки това, автономията остава основната част от войната на пазара на електроенергия и тази трансмисия би се вписала идеално в общата картина. 


0 от 500
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Kosta ( преди 1 година )
    Излишно усложняване ,оскъпяване и утежняване ,срещу минимално предимство. Напедъка в батериите качва пробега по-бързо от скоростна кутия ,засега....
  • #13
    1 rate up comment 2 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    Безсмислица. IPM-SynRM моторите на Plaid се развъртат до над 20 хил. оборота и развиват 1100 коня на колелата от 130 до 347 км/ч, защото роторите са с карбонови ръкави и извънземен роторен и инверторен дизайн. В резултат: без скоростна кутия пръска Порше Тайкан Turbo S, което има 2 предавки.
  • #12
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Гледам е минал някой жълтофил, за който CVT е най-висше благо, та дори основно и неотменно право по жълтофилската конституция, и е нацъкал минуси на всички.
  • #11
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Смех! ( преди 1 година )
    *** от "инженерния" отдел на "*** аутомобил" пак се изказват "компетентно"!
  • #10
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Още една титанична глупост, протегната в статията - CVT-тата са пословични с това, че не обичат висок въртящ момент. А кой двигател има огромен, моментален такъв? Упс. CVT зад електромотор ще има живот 50 хил. км. макс
  • #9
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не знам колко тежи тази трансмисия, но предполагам, че тежи колкото два електрически двигателя. А те струват по-евтино, за разлика от скоростната кутия могат да добавят както въртящ момент така и мощност, а когато няма нужда от тях, просто да бъдат изключени и да остане само единият двигател. Елементарно просто евтино и надежно решение, което подобрява качествата на камиона.
  • #8
    5 rate up comment 7 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    И не само са по-леки и по-евтини, но и са много по-ефективни и икономични. Справка porsche taycan който са дали за пример в статията, но са забравили да го охарактеризират дали е добър или лош пример, а той е лош. Червена лампичка към останалите - никога не правете така. Скоростната кутия не може нито да увеличи мощността, нито да повиши ефективността на двигателя който при почти всякакви условия е около 90% КПД. Единствено може да добави допълнителни загуби, тегло и цена.
  • #7
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Слагайте, слгайте! После се чудете защо на Тесла моделите са с между 200 и 400 кг. по-леки от конкYренцията.
  • #6
    4 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тази брилянтна статия със сигурност е тръгнала от маркетинговия отдел я на Айсин, я на някой друг загиващ японски производител.
  • #5
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    3, това се нарича главна предавка, а не скоростна кутия. Целта на СК е да позволява промяна на това съотношение.