Модерните автомобилни двигатели имат висок апетит за масло. Много от шофьорите трябва да купуват литрови туби за доливане веднъж на всеки няколко месеца. През годината те добавят около 3-4 литра смазка, за да заместят изпареното и изгоряло масло. Възможно ли е след толкова често доливане да не се бърза с планираната смяна на смазочната течност?
Моторното масло има свой собствен живот. За нормални условия на работа трябва да се смени приблизително след 15 хиляди километра. Средно това е около 250 часа работа на силовия агрегат при различни режими и натоварвания. По принцип това важи за извънградски режим на работа с рядко стоене в задръствания.
В градския цикъл обаче 15 хиляди километра не могат да се приравнят на 250 часа. Дългият престой в задръстванията води до повишено триене на повърхностите. Следователно за 15 хиляди километра може да имате 400 - 500 часа работа на мотора. Естествено, при такива натоварвания маслото не само се окислява , но и променя структурата си.
Благодарение на почистващите си свойства то разтваря и почиства работните повърхности от нагар. Маслото събира частици от метални стружки и охлажда прегрятите части на двигателя.
Освен това маслото взаимодейства с горещите картерни газове, които преминават през буталата в цилиндровия блок, пени се, превръща се в емулсия и се засмуква във всмукателния колектор чрез вентилацията. В резултат на това, след 7 хиляди километра интензивен пробег, то се замърсява, но замърсява и филтъра, който може да спре само големи фракции. Характеристиките на маслото са намалени.
Поради честото прегряване сложната структура на химическите добавки губи стабилност и в маслото се образуват отлагания, което също влияе върху експлоатационните свойства. Маслото предпазва триещите се части по-лошо, провокирайки износване.
По време на работа маслото се изпарява или се изхвърля през износени гумички на клапаните в изпускателната система. Особено силна консумация на масло се наблюдава при двигатели с турбокомпресор, които могат да поемат литър смазка за на 3 хиляди километра .Така шофьорите трябва да купуват масло за доливане. Добавянето на литър чисто масло към общата маса обаче не подобрява работата на системата за смазване.
Маслото вече е толкова замърсено, че не може да възстанови свойствата си. Освен това филтърът остава замърсен, който поради високото съдържание на чужди частици вече не може да осигури бърза циркулация на течността.
За да премахнете замърсяванията, утайките и други такива, е необходимо да смените филтъра и да източите цялото масло от картера. Само в този случай е възможно да почистите двигателя и дори тогава не напълно. Голямо количество старо масло остава в каналната система вътре в двигателя, провокирайки допълнително замърсяване на новото масло.
По принцип постоянното доливане на масло не ви освобождава от задължителната смяна на определени километри. А колкото по-често се сменя маслото, толкова по-добре за двигателя.