Властите в Швейцария са сериозни притеснени от прекъсване на тока през зимата и подготвя радикални мерки за икономии в случай на недостиг. Те включват забрани за шофиране на електрически автомобили. Подобни ограничение може да има и в Германия, където те ще засегнат основно зареждането на този тип превозни средства, съобщава Focus.de.
Благодарение на хидроенергията, Швейцария разполага с едно от най-екологичните доставки на електроенергия в Европа. Но сега алпийската държава се страхува от спирането на тока. През зимата страната внася големи количества електроенергия, като за 2021 г. това са 5,7 милиарда киловатчаса, които идват основно от Франция и Германия.
С други думи, без френските атомни електроцентрали или германския излишък от вятърна енергия, светлините в Швейцария вероятно ще угаснат. Заради многото повреди в атомните централи във Франция в последно време, както и несигурните доставки от Германия заради слабия добив на енергия от слънцето и вятъра, а също така и липсата на, швейцарските власти предупреждават за риск от спиране на ток през зимата.
Плановете за спестяване на електроенергия в страната включват редица мерки, в това число забрани за шофиране на електронни автомобили. Те може да бъдат предприети на 4 етапа в случай на енергиен недостиг. Например, има спецификации, според които пералните машини могат да работят при максимум 40 градуса по Целзий. Хладилниците не трябва да се охлаждат под 6 градуса. Всичко, което служи само за комфорт - като сауни и парни бани, може да се използва само в ограничена степен в домовете.
В допълнение към обширните правила за експлоатация на електрически уреди в търговския и частния сектор, забраненият списък включва и пикантни ограничения върху движението на автомобили. От една страна, ограничението на скоростта по швейцарските магистрали ще бъде намалено от 120 км/ч на 100 км/ч. На водачите на електрически автомобили пък ще им бъде забранено да шофират, ако има липса на електричество.
„Личното използване на електрически автомобили е разрешено само за абсолютно необходими пътувания (напр. професионална практика, пазаруване, посещения при лекар, посещение на религиозни събития, присъствие на съдебни срещи)“, се казва в проекта от приети мерки.
Според различни съобщения в медиите, това би засегнало около 110 000 шофьори в Швейцария - и разбира се би било абсолютно фатално за ускореното развитие на електронната мобилност в Швейцария - кой би си купил електрическа кола, ако трябва да се съобразява с факта, че не му е позволено да го кара по всяко време, особено през зимата?
В същото обаче едва 0,4% от новите автомобили в Швейцария са изцяло електрически, сочи статистиката от продажбите за 2021 г. Повече от тях се зареждат в домашните гаражи на техните собственици, като те черпят значително повече електричество от специални стенни кутии. Тяхната мощност на зареждане е 3,4, 7,4, 11 или максимум 22 киловата.