В края на 90-те години на миналия век светът на достъпните автомобили „4x4“ принадлежеше на Subaru и Mitsubishi, като Impreza и Lancer Evo бяха звезди на ралитата, доказали се на най-високо ниво и пълни със състезателна мощ и харизма. Тези чудовища с турбокомпресор и задвижване на всички колела останаха в сърцата на феновете на Световния рали шампионат (WRC). Те биха могли да имат много достоен конкурент. Кой е той?
На автомобилното изложение в Женева през март 2000 г. Mazda представя два концептуални автомобила - Mazda RX-Evolv и Mazda 626 MPS. Първият беше предназначен да се прероди като ротационно купе Mazda RX-8, а серийна реализация на 626 така и не беше осъществена.
Mazda 626 MPS (Mazda Performance Series) е подготвена от вътрешния състезателен отдел на Mazda Speed и е модифицирана версия на петото поколение Mazda 626 (Capella). Колата е построена според всички канони на WRC и е получила трансмисия на всички колела, независими окачвания с възможност за регулиране и подобрени 6-бутални дискови спирачки отпред и 4-бутални отзад.
Под капака има V-образен 6-цилиндров двигател Mazda KL-ZE, оборудван с два турбокомпресора. Според официалните данни 2,5-литровият агрегат произвежда 280 к.с. и 392 Нм въртящ момент, но според слуховете мощността на Mazda 626 MPS надхвърля 320 к.с.! Такива впечатляващи характеристики осигуряват на автомобила отлична динамика. От 0 до 100 км/ч колата с тегло 1380 кг ускорява само за 5 секунди, а максималната скорост достига 240 км/ч.
Външно колата изглежда много стилна и в пълно съответствие с вида на японските спортни седани в началото на 2000-те. MPS получава аеродинамичен пакет с развити арки на колелата, качулка с функционални въздухозаборници и оригинална предна броня с изрез за междинен охладител. На капака на багажника се издига огромно крило, отдолу е разположена броня с хромирани изпускателни тръби. Спортният имидж е завършен от 18-цолови лети джанти с 5 спици и нископрофилни гуми с размери 235/40 R18.
Има по-малко промени в интериора, който е двуцветен, а седалките с усъвършенствана странична опора са облицовани с естествена кожа. Освен това са монтирани алуминиеви педали и инструменти с бели циферблати.
Като цяло новият спортен седан изглежда обещаващо. В Женева и на следващите изложения 626 MPS заинтересува много потенциални купувачи. Въпреки това, серийното изпълнение на проекта се счита за неподходящо, защото просто 626 MPS се появи в неподходящото време. Защото базовата Mazda 626 от пето поколение е в края на жизнения си цикъл и е сметнато, че е нерентабилно да се произвежда малък MPS на негова основа, както от финансова, така и от маркетингова гледна точка.
Пет години по-късно обаче в моделната гама на японската компания се появи спортният седан Mazda 6 MPS. Но Impreza Subaru и Mitsubishi Lancer Evo не получиха своя конкурент.