Автомобилната индустрия възприема електрификацията като най-вероятното транспортно решение през следващите години, но също така е изправена пред голям проблем, тясно свързан с бума на електрическите превозни средства (ЕV) – колите не само стават все по-големи, по-удобни, по-безопасни и по-модерни, но и по-тежки.
Производителите все повече се фокусират върху производителността и аеродинамиката. Голяма част от ефективността на батерията в електрическо превозно средство зависи от аеродинамиката, но проблем е и теглото на батериите.
Последните данни, събрани от компанията за проучване на автомобилния пазар JATO, показват 21% увеличение на средното тегло на колите, продадени в Европа между 2001 г. и 2022 г. (данните в таблицата са за Германия) Средното тегло през 2001 г. е 1328 кг. и нараства почти всяка година до сегашните 1600 кг. В САЩ, където превозните средства са по-големи, теглото им се е увеличило от 1713 кг през 2001 г. до 1908 кг днес.
Двуцифрените увеличения имат и други причини. Въпреки че проблемът със „затлъстяването“ при автомобилите не е само в батериите, бумът на EV значително увеличи средното тегло. Например, средното тегло на електрически/plug-in хибриден автомобил, продаден в Германия между януари и септември 2022 г., е с 32% по-високо от това на бензинов конкурент.
Други примери - електрическата версия на Peugeot 208 е с тегло 1530 кг срещу 1153 кг за еквивалентната версия с бензинов двигател. Същото важи и за Volkswagen ID.3 и Golf, които тежат съответно 1830 кг и 1388 кг.
Тази разлика спада до 10% в САЩ, тъй като бензиновите автомобили обикновено са по-големи и по-тежки, отколкото в Европа. И там обаче има големи разлики. Ford F-150 Lightning е с 28% по-тежък от своя бензинов брат.
Нарастването на теглото на автомобила обаче не е скорошно явление. Появата на електрическите коли ускори процеса, но други фактори също повлияха. Стандартите за безопасност, размерите на автомобилите и популярността на SUV също стоят зад този проблем.
Производството на автомобил днес включва повече стандарти за безопасност, отколкото преди 20 години. Повече системи за подпомагане на водача (Advanced Driver Assistance Systems -ADAS) в колите означава повече тегло. Например, наскоро представеният Volvo EX90, който е един от най-модерните автомобили по отношение на безопасността, има тегло от 2818 кг. Неговият прародител, първото поколение XC90, имаше средно тегло от 2018 кг през 2002 г.
След това колите стават все по-големи и по-големи. Volkswagen Golf MK3, който се предлагаше между 1991 и 1998 г., беше с дължина 4074 мм. Сегашното поколение е дълго 4248 мм. Дължината на Ford Explorer от 1995 г. е 4844 мм, докато версията от 2022 г. е дълга 5050 мм. В много случаи превозните средства, които са били в определен сегмент преди 20 години, биха се считали за по-нисък сегмент според днешните стандарти.
И още SUV също са допринесли за това явление. Докато потребителите, особено в Европа, караха малки и градски автомобили, сега те избират малки и компактни SUV. Кросуовърите, налични в момента в Европа, са с 27% по-тежки от малките автомобили и с 54% по-тежки от градските автомобили. В САЩ, тъй като потребителите продължават да преминават от седани към SUV, последните са с 22% по-тежки от първите.