През следващите две години Европа ще се промени от пазар на износ към пазар за внос на автомобили, сочи проучване на PricewaterhouseCoopers (PwC). Причините за тази тенденция са следните - все повече китайски марки електрически автомобили навлизат на европейския пазар, а същевременно все повече западни производители преместват производството си на електрически коли Китай.
Според проучването през 2025 г. почти 800 000 произведени в Китай автомобили могат да бъдат продадени в Европа, повече от 330 000 от тях от марки на европейски производители. Миналата година европейските компании са изнесли само 35 000 чисто електрически коли (BEV) от Китай за Европа. За 2022 г. проучването прогнозира удвояване.
Най-пресните примери за изнасяне на производството от Европа в Китай е следващото поколение на електрическото Mini, което вече няма да се произвежда в Англия. Производството на Smart #1 също се мести в азиатската държава. В допълнение - най-големият завод на Tesla е в Шанхай, а моделите Dacia Spring Electric и Polestar 2 за света също се произвеждат в Китай.
Това развитие означава, че според доклада до 2025 г. в Европа балансът на внесени към изнесени автомобили (двигатели с вътрешно горене и електрически автомобили) ще бъде над 221 000 бройки в полза на вноса. Само преди няколко години Европа имаше излишък в износа на автомобили - през 2015 г. това беше почти 1,7 милиона. През 2019-а са 152 647 бройки, а прогнозата за тази година е балансът да е само 76 045 коли в полза на изнесените.
Европейските производители се борят с проблеми с доставките и разчитат предимно на скъпи модели, докато китайските марки залагат на достъпни „BEV модели, иновативни технологии и нови концепции" в Европа, казва Феликс Кунерт от PwC Германия. Резултатът е, че „нито един европейски модел не попада в топ 5 на най-продаваните електрически автомобили в света“. За да се промени това, „европейските производители на оригинално оборудване сега трябва да противодействат и да поставят под контрол веригите си за доставки и да ускорят процесите на развитие и стартиране у дома и в чужбина“, казва експертът.
Фактът, че германските производители на автомобили наскоро успяха да разширят пазарния си дял в Китай от 3,8 на 4,1 процента, остава незначителен. Тъй като на вътрешния автомобилен пазар конкуренцията от страна на китайските производители се увеличава. В момента те играят незначителна роля в Европа, но до 2030 г. биха могли да представляват около пет процента от европейския пазар на BEV, според проучването.
Европа като автомобилна локация в момента е под натиск от няколко страни, обяснява Йорн Нойхаузен от отдела за стратегия и анализ на PwC. Прекъснатите вериги за доставки и растящите цени на енергията се усложняват от усилията за деглобализация. Някои държави „реактивно следват индустриални политики“, за да насърчат местното производство на автомобили и да локализират веригите за доставки. Например САЩ с техния Закон за намаляване на инфлацията. Още по-важно е да „разширите вашите собствени, самодостатъчни европейски вериги за добавена стойност, ако е възможно, понякога дори до суровините“.
Според проучването електромобилността се увеличава в световен мащаб, като през третото тримесечие на 2022 г. са регистрирани 75 процента повече BEV в сравнение със същия период на миналата година. През второто тримесечие на 2022 г. растежът все още беше 62 процента.
В същото време пазарният дял на електрическите автомобили се увеличава в почти всички основни пазари. Според PwC до 2035 г. BEV могат да представляват повече от половината от всички регистрации на нови превозни средства. В Китай техният дял тогава може да бъде 73 процента, в Европа дори 93 процента. Последното не е чудно, защото наскоро ЕС реши, че от 2035 г. няма да се регистрират повече автомобили с двигатели с вътрешно горене.