Това, което изглеждаше като безумно предложение не толкова отдавна, се случва, тъй като Европейският съюз постигна споразумение за забрана на продажбите на нови бензинови и дизелови автомобили от 2035 г.
Изпълнителната власт на ЕС, парламентът и държавите-членки финализираха сделка, която основно ще направи двигателя с вътрешно горене (ДВГ) незаконен след 12 години. Има някои изключения, тъй като нишовите автомобилни производители, които произвеждат 1000 до 10 000 автомобила годишно, ще получат едногодишно изключение до 2036 г. По-ексклузивните марки, които произвеждат по-малко от 1000 бройки, не са застрашени за момента.
В сегашния си вид ЕС има общо 27 държави, но през следващите години може да се присъединят още няколко, тъй като Албания, Молдова, Република Северна Македония, Черна гора, Сърбия, Турция и Украйна са кандидати. Единственият донякъде правдоподобен сценарий, при който ДВГ ще оцелее след средата на следващото десетилетие, е ако синтетичните горива, произведени от възобновяеми източници, наберат популярност.
Друга искрица надежда идва от Toyota и нейните експерименти с двигатели с вътрешно горене, работещи с водород. Преди вероятно да преминат изцяло на електричество през 2035 г., производителите на автомобили, които искат да продават автомобили в региона на ЕС, ще трябва да разработят значително по-чисти автомобили, задвижвани с ДВГ.
Постигнатото споразумение също призовава за намаляване на емисиите на CO2 с 55% до края на десетилетието в сравнение с нивата от 2021 г. Това е много по-агресивна цел в сравнение с първоначалната цел от 37,5%. Въпреки че сделката има пряко въздействие само в страните от ЕС, решението за ефективна забрана на продажбите на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. несъмнено ще има глобални последици.
Много марки със седалище в страна-членка на ЕС вече обявиха отпадането на бензиновите и дизеловите автомобили. Jaguar ще се сбогува с ДВГ още през 2025 г., докато всички марки на Stellantis (Alfa Romeo, Peugeot, Citroën, Jeep и др.) ще преминат само на електрически модели през следващите седем години. Същото важи Ford, Volvo, Bentley и Rolls-Royce.
На свой ред, MINI ще последва примера в началото на следващото десетилетие, докато VW обяви тази седмица, че ще направи същото през 2033 г. Решението явно е началото на края за двигателя с вътрешно горене. Драстичните съкращения на CO2 вероятно ще унищожат много модели автомобили през това десетилетие.