IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Високотехнологичните автомобили убиват автосервизите

Тенденцията в САЩ е да намалява броят на традиционните места за ремонт на коли

Развитието на автомобилната индустрия през последното десетилетие върви в една посока – колите стават все по-сложни и компютъризирани. Всяко превозно средство сега е осеяно със сензори, натъпкано е със стотици или хиляди компютърни чипове и се управлява от софтуер.

 

5a0b72f5a24fd95ca84e9700_620ca197d7390.jpg

 

Какви ще бъдат последствията от компютъризираните автомобили за автосервизите? Все още този въпрос сякаш не е на дневен ред, но може да се окаже проблем съвсем скоро. Най-вече за сервизите и за хората, които работят в тях.

Според американската компания Focus Advisors - консултантска фирма за сливания и придобивания, която проследява индустрията, тенденцията е за спадане на броя на автомобилните сервизи. Само през 2021 година 327 независими автосервиза в САЩ са били ликвидирани като такива. И вече има значително по-малко места, където да се ремонтират коли, отколкото преди пет години.

Според данни от индустрията ако действащ и сега сервиз през 2016 г. е обслужвал 225 превозни средства за определен период, сега са 246 за същия. Проблемът се влошава от доставките на компютърни чипове и авточасти, както и от недостигът на специалисти. Ремонтът на автомобили е отнемал средно 2,1 дни повече през 2021 г., отколкото през 2019 г., според компанията CCC Intelligent Solutions, която продава софтуер на автомобилни и застрахователни агенции.

 

22484644222a2eb2ff7eccc04769212c.jpg

 

Рик Уайт, който обучава собственици на автосервизи чрез своята компания заявява, че проблемът само ще се задълбочава: „За 10 години виждам много по-малко сервизи и много повече хора, които търсят сервизи“. Проучване в индустрията, направено в края на миналата година установява, че 96 процента от сервизите съобщават за закъснения в ремонтите.

Не по-малко важен е въпросът и с обучението на хората в тях, защото трябва да се запознаят с новите технологии в автомобилите. Това е разход. Някои марки превозни средства могат да бъдат обслужени само със специализирани инструменти и вече със специфичен за тях софтуер заради много вложени системи. А те, освен че са сложни, струват и скъпо. Което е непосилно за по-малките сервизи като цяло да се преоборудват с техника.

И още една тенденция има в САЩ - проучване от 2019 г. установява, че почти половината от собствениците на автосервизи са на 60 или повече години. А 30 процента от тях смятат да напуснат индустрията до 2024 г., защото не искат да влагат пари в ново оборудване. А това означава закриване. В същото време в страната има недостиг на млади специалисти заради ниските начални заплати. Като цяло тенденцията в САЩ е традиционният автосервиз да изчезва. Но тази тенденция ще завладее и останалите държави. Въпрос на време е.

 

9968a945af227adbe188d88796a47815.jpg

 

Същевременно агенция Reuters съобщи, автомобилните производители ще удвоят разходите за електромобили и батерии до 1,2 трилиона долара до 2030 г. за разработване и производство на милиони електрически превозни средства, заедно с батериите и суровините за подпомагане на това производство.

Публикуваните нови цифри за инвестиции в EV превъзхожда предишните оценки и удвояват последните изчисления от само преди година. Автомобилните производители прогнозират производството на 54 милиона електрически превозни средства с батерии през 2030 г., което представлява повече от половината от общата продукция на автомобили. А наличието на толкова електрически коли означава и необходимост от хора, които да ги обслужват – с нови знания и оборудване.

 

 

0 от 500
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди време протестираха едни баби в ямболско , щото направили магистралата и бабите няма къде да си продават ябълки , праскови, кайсии , и други неща !?! Та така е устроен светът, да изхвърля ненужната част от обществото
  • #12
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Убиват ги не високотехнологичните автомобили а това че индустрията изпреварва училището тоест училището Не може да отговори на сегашните условия с подготвени кадри които да работят в сервизите. Другото нещо което е проблем в случая е това че се произвеждат вече предимно еднодневки автомобили които не са направени да могат да се ремонтират а нещо като се счупи се хвърлят и се купуват нови, защото ремонтите стават толкова скъпи и невъзможни, че е по-добре смяна на колата.
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    От друга страна, ако един от всички тези датчици, се повреди или регистрира друга повреда, директно се свързва със сервизния център, където поръчват тази част за да е налична и те питат кога и къде е удобно да бъде сменена. А това е и част от отговора на заглавието в статията. Поправката може да се свърши и на паркинга на работното ти място от мобилен сервизен екип. Тесла разчита на такива екипи повече отколкото на сервизите, защото така е по-удобно и за клиентите, а и не е нужно да има сервиз.
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 8 ( преди 1 година )
    А кой ти е казал, че 100% от повредите се регистрират от автомобила? Много ясно, че ако някой съсед с твоя темперамент, който злобно обижда само защото някой има различно от неговото мнение, вземе че задере Теслата с ключа по вратите, тя няма да се обади на бояджията и да запиша час и само да те пита дали ти е удобно, а ти ще трябва да го направиш. Няма такива датчици. Но пък ще те информира, че някой се е приближил до автомобила и ще можеш да видиш на камерите кой го е надрал.
  • #9
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Цялата работа е в нежеланието/невъзможността малки сервизи да са в крак с времето. В България чорбаджиите са същите - да знаеш, да можеш, да имаш нужните документи и свидетелства и да не те бърка да им работиш за без пари.
  • #8
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До на номер Две Теслата - всеки автомобил има елементи, при които няма как повредата да се регистрира и квалифицира от компютър - елементарни примери - всяка метална част - металът остарява и се чупи - датчици на всеки сантиметър ли ще сложиш, пуйча главо? Трябва човек, рано или късно компютърните инженери като вас ще плачат!
  • #7
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Майстор ( преди 1 година )
    Такива автомобили правят дето се женят мъж с мъж.
  • #6
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Ами прогреса и естествения подбор са процеси който не могат да бъдат избегнати. Така човечеството върви напред и се развива. Хипермаркетите пък убиха кварталните магазинчета. В крайна сметка пазарът се саморегулира.
  • #5
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Измекяр ( преди 1 година )
    Най-после гаражните майстори които си мислят че си им касичка ще обеднеят. Айде стига с измислени ремонти. За едно масло и филтри да искат 100-300 лееа че и повече. Какво остава за другите ремонти. Който знае и може ще продължи. Който е имекяр у лево. Капитализъм баце. Благодаря Борисов.
  • #4
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    За това само нова кола,ефтинджос,безинка с ръчни скорости караш 5 години и сменяш ;)