fallback

Защо и докога дизелът ще е по-скъп от бензина?

Войната в Украйна е една от причините, но има и други

Зареждането с дизелово гориво продължава да излиза по-скъпо от това на бензинов автомобил. Разликата в цените на двете горива е около 40 стотинки в полза на дизела, което не и никак малко. Какви са причините?

Както може би вече подозирате, войната в Украйна е основната, но има и още, както обяснява испанското издание ABC. По-конкретно - войната е причина за забраната на дизелово гориво, произведено в Русия (то е около една трета от това, което се използва в Европа). И ако към това бъде добавено към затварянето на рафинериите на нашия континент, се стига до подобно увеличение на цената.

Факт е също, че добиването на дизел става с генериране на природен газ, чиято цена също рязко скочи напоследък. Трета причина е повишеното търсене на това гориво в сектори като индустрията и селското стопанство. Логично - когато има по-оскъдно предлагане в сравнение с голямо търсене, най-непосредствената и пряка последица е покачването на цените, както се случва при дизела.

По-лошото е, че тази ситуация няма да се промени в краткосрочен план, въпреки че всички се надяват войната в Украйна да приключи възможно най-бързо. А от това ще продължат да страдат продажбите на автомобили с дизелови двигатели. По-принцип те са предпочитани основно заради по-ниския им разход, но при тази разлика в цените на горивата това им предимство се обезсмисля.

Големият проблем е, че в Европа дизеловите автомобили продължават да доминират, като в някои държани техният дял е над 50% (Германия и Испания, например). Освен това, когато става дума за големи превозни средства – микробуси, автобуси и камиони, изминаващи огромен брой километри годишно, дизеловото гориво просто няма алтернатива.

fallback
  • #15
    Георги Георгиев ( преди 2 години )
    То че транспорта преминава на ток ясно, ама докога е въпросът и после какво. Всички искаха да си газифицират жилищата и изведнъж оле мале със сметките, после евтини пелети, изведнъж цената в пъти по висока, парното навремето и то беше евтино, ама сега режат радиатори, айде сега на климатици че тока регулиран, а след година... и т.н. и т.н.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Ти ако си един клиент, кой камион ще избереш да ти превози стоката? Този който ти иска 4 лв на километър или този който ти иска 3 лв на километър? А ако си транспортна фирма и знаеш че от камиона който предлага превоза на 3 лева на километър се печели повече, отколкото този предлагащ на 4 лв, какъв ще е новия камион който ще купиш? За тебе може да е емоционален избор да избереш дизела, ама за хората си е просто бизнес и ще купят камионите от които печелят повече. Транспорта преминава на ток.
  • #13
    notangel ( преди 2 години )
    6 на сто дизел по 4 лв е 24лв., 8 на сто бензин по 3 лв пак 24 лв, тъй че разлика до лев все тая, над лев вече ще излиза по евтино на бензин
  • #12
    До 10 ( преди 2 години )
    Разбира, се че трябват огромни инвестиции. Но това е въпрос на избор. Например за онези 100 хиляди лева, които да дадеш за фотоволтаична централа, за да изминеш 120 000 км на година в продължение на 25 години. Винаги можеш да избереш за тези същите 120 000км да дадеш 120 000 лв за нафта. За 25 години 3 милиона. Държавите бензиноколонки ще са щастливи от твоя избор. Въпросът е дали всяка година да даваме по 20 милиарда за внос на горива, или да дадем 20 милиарда еднократно веднъж на 25г.?
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Зареждане на камиони с пантограф
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    9-ти, ти май не разбра, че става дума за ел. камиони с батерия, с опция да се зареждат в движение чрез пантограф. Дали е влекач, или 7,5т, (с ремарке) е вече все едно. Зарясното може да струва толкова, а да ти докарат 3 фазен ток до вас? Ако има апартаменти? Дали ще издържи кабела към сградата?
  • #9
    112 ( преди 2 години )
    Трябват огромни инвестиции и време за да се развие инфраструктурата, особено у нас. Така че за нас тези ел. камиони са толкова далеч. Дизелите ще се ползват още дълго време. Така че пропагандата ви не струва.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    7-ми, пич, айде стига си спамил колко е далавера да си на ток. Като някой сектант си. Само за твое сведение - немците инвестираха милиони да сложат жици по магистралите за ел. камиони (има няколко участъка по 4-5км). Едно че досега, там камион не съм видял, има само няколкото прототипа, даден на няколко транспортни фирми, а те не ги искат, понеже са 2-3х по-скъпи от конвенционалните. А зарядни по многфамилни къщи да инсталираш е приключение и скъпо, а ако нямаш паркомясто търсиш само обществени.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    А иначе за да си направиш сметката дали е възможно, за всеки инсталирани 1000 лв фотоволтаици са ти необходими 5 квадратни метра и ще ти произведат 1200 киловатчаса енергия всяка година в продължение на 25-30 години докато са в гаранция, а след това само бог знае колко още.Тези 1200 киловатчаса са 1200 км за 40 тонен камион с максимална скорост.Тоест едни стотина хиляди лева инвестиция, ще осигурят около 120 хиляди километра годишен пробег с камион в продължение на поне 25 години.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    А иначе не се притеснявай откъде ще дойде тока. Към момента са натрупани заявления за изграждане на 28 гигавата мощности от възобновяеми източници, като над 90% от тях са само от тази година, заради високите цени на тока и безбожните печалби, които могат да осъществят. Само за мащаб АЕЦ Козлодуй е С мощност 2 гигавата. Продължават да се трупат около 4 гигавата заявления всеки месец. Бюрократичните спънки са около три години, така че очаквай включване скоро.
fallback
Последни