IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Каква е средната мощност на нова кола, продавана във всяка европейска страна?

България е сред лидерите по този показател със 155 конски сили

Колко важна е мощността на един автомобил? За феновете на спортното шофиране тя е от основно значение, докато тези, които карат нормално, ще обърнат по-малко внимание на този показател. Той обаче играе съществена роля в много аспекти - удоволствие от шофирането, безопасност (в някои случаи) и финанси.


Европа нови коли


Основният елемент, който трябва да се вземе предвид, обаче е съотношението тегло/мощност, тъй като той влияе както на производителността, така и на консумацията на автомобила. Затова е и доста интересно да се разбере в кои държави се купуват най-много мощни коли и в кои най-малко. За целта Motor1 анализира най-новите данни, предоставени от Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) за нови автомобили, регистрирани през 2021 г. - както по отношение на емисиите на CO2, само обем на двигателя, собствено тегло и, разбира се, мощност.

Прави впечатление, че коли с ниска мощност се купуват в Италия (среден показател 115 к.с.). На второ място са Франция и Гърция (118 к.с.), следват Малта (119 к.с.) и Хърватия (123 к.с.). Колкото и странно да изглежда, най-мощни автомобили се продават в скандинавските държави – Норвегия (211 к.с.), Исландия (193 к.с.) и Швеция (185 к.с.). България е 7-о място в Европа по този показател – средно 155 к.с., като е съвсем близо до Германия (158 к.с.).

Средна мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Италия: 115 к.с.
Франция: 118 к.с.
Гърция: 118 к.с
Малта: 119 к.с.
Хърватия: 123 к.с.
Испания: 130 к.с.
Словения: 130 к.с.
Румъния: 130 к.с.
Португалия: 132 к.с.
Австрия: 136 к.с.
Ирландия: 137 к.с.
Литва: 138 к.с.
Словакия: 142 к.с.
Финландия: 143 к.с.
Холандия: 144 к.с.
Унгария: 146 к.с.
Чехия: 146 к.с.
Белгия: 147 к.с.
Кипър: 148 к.с.
Полша: 148 к.с.
Дания: 151 к.с.
Латвия: 154 к.с.
България: 155 к.с.
Естония: 156 к.с.
Германия: 158 к.с.
Люксембург : 168 к.с.
Швеция: 185 к.с.
Исландия: 193 к.с.
Норвегия: 211 к.с.

Как стоят нещата с вредните емисии (СO2) по държави? Ясно е, че тук лидер е Норвегия, където над 70% от продадените нови автомобили през миналата година са изцяло електрически. Средният показател за страната е 27,6 гр/км, докато България е на 26-о от общо 29 места със 139,8 гр/км.


Европа нови коли


Средни емисии на CO2 от автомобили, регистрирани през 2021 г.

Норвегия: 27,6 г/км
Исландия : 80,3 г/км
Швеция: 88,3 г/км
Дания: 92,6 г/км
Холандия: 95,1 г/км
Финландия: 98,3 г/км
Малта: 103,5 г/км
Португалия: 107,1 г/км
Франция: 108,6 г/км
Ирландия: 112,6 г/км
Германия: 113,6 г/км
Австрия: 116,2 г/км
Белгия: 117,0 г/км
Гърция: 119,7 г/км
Люксембург: 123,8 г/км
Италия: 124,6 г/км
Румъния : 126,5 г/км
Испания: 126,8 г/км
Хърватия: 129,0 г/км
Унгария: 133,0 г/км
Словения: 133,9 г/км
Литва: 135,7 г/км
Чехия: 135,9 г/км
Полша: 136,2 г/км
Словакия: 139,2 г/км
България: 139,8 г/км
Латвия: 142,5 г/км
Естония : 142,6 г/км
Кипър: 145,8 г/км

Има и класификация по обем на двигателя за страните в Европа. Средният показател е 1524 куб. см, като нови коли с малки мотори се продават в Гърция (1318 куб.см) и Малта (1350 куб см). Тук България е на 22-ро място с резултат 1652 куб. см.


Европа нови коли


Среден работен обем на автомобилите, регистрирани през 2021 г:

Гърция: 1338 cm3
Малта: 1350 cm3
Италия: 1389 cm3
Португалия: 1392 cm3
Франция: 1401 cm3
Холандия: 1402 см3
Хърватия: 1438 cm3
Словения: 1441 cm3
Румъния: 1446 cm3
Испания: 1471 cm3
Дания: 1517 cm3
Белгия: 1525 cm3
Литва: 1543 cm3
Словакия: 1554 cm3
Чехия: 1558 cm3
Кипър: 1570 cm3
Ирландия: 1572 cm3
Унгария: 1575 cm3
Австрия: 1,576 cm3
Финландия: 1598 cm3
Полша: 1611 cm3
България: 1652 см3
Естония: 1669 cm3
Германия: 1696 cm3
Латвия: 1705 cm3
Швеция: 1706 cm3
Люксембург: 1755 cm3
Исландия: 1796 cm3
Норвегия: 1940 cm3

Норвегия държи и рекорда за най-тежка кола (1961 кг), следвана, донякъде изненадващо, от Малта, чието средно експлоатационно тегло е 1797 кг.


Европа нови коли


Средно собствено тегло на автомобили, регистрирани през 2021 г.:

Гърция: 1325 кг
Италия: 1369 кг
Хърватия: 1378 кг
Франция: 1393 кг
Румъния: 1407 кг
Португалия: 1432 кг
Испания: 1435 кг
Литва: 1443 кг
Словения: 1453 кг
Чехия: 1472 кг
Словакия: 1478 кг
Кипър: 1481 кг
Унгария: 1489 кг
Холандия: 1491 кг
България: 1500 кг
Ирландия: 1,504 кг
Полша: 1520 кг
Белгия: 1524 кг
Естония: 1,531 кг
Австрия: 1542 кг
Дания: 1577 кг
Латвия: 1555 кг
Германия: 1577 кг
Финландия: 1585 кг
Люксембург: 1599 кг
Швеция: 1708 кг
Исландия: 1796 кг
Малта: 1797 кг
Норвегия: 1961 кг.

И накрая се предлага класификация, създадена от съотношението тегло/мощност, като средните показател за Европа е 10.62 кг на 1 конска сила. И тук България е на едно от последните места – 25-о от 29 с 9,67 кс. на 1 кг.

Съотношение тегло/мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Малта: 15,10 кг/к.с.
Италия: 11,90 кг/к.с.
Франция: 11,80 кг/к.с.
Австрия: 11,33 кг/к.с.
Гърция: 11,22 кг/к.с.
Хърватия: 11,20 кг/к.с.
Словения: 11,17 кг/к.с.
Финландия: 11,08 кг/к.с.
Испания: 11,03 кг/к.с.
Ирландия: 10,97 кг/к.с.
Португалия: 10,84 кг/к.с.
Румъния: 10,82 кг/к.с.
Литва: 10,45 кг/к.с.
Дания: 10,44 кг/к.с.
Словакия: 10,40 кг/к.с.
Белгия: 10,36 кг/к.с.
Холандия: 10,35 кг/к.с.
Полша: 10,27 кг/к.с.
Унгария: 10,19 кг/к.с.
Латвия: 10,09 кг/к.с.
Чехия: 10,08 кг/к.с.
Кипър: 10,00 кг/к.с.
Германия: 9,98 кг/к.с.
Естония: 9,81 кг/к.с.
България: 9,67 кг/к.с.
Люксембург: 9,51 кг/к.с.
Исландия: 9,30 кг/к.с.
Швеция: 9,23 кг/к.с.
Норвегия: 9,20 кг/к.с.


0 от 500
  • #5
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди време имах Ауди В4, 2000 кубика и 90 кончета. Сега ми продават бъркалки с три цилиндъра и 110 магарета. За качество и дълготраен живот, въобще не става въпрос! Все още го виждам Ауди-то по улиците, както е 1996 г. Много ми се иска да видя след 26 години, дали някои от сегашните недоразумения ще са "живи"!? За цените на те Лего-та, даже е излишно да става на въпрос.
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност по всички показатели България се представя много добре. Поне тук се напълно ок за разлика от мн.др.неща.
  • #3
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До койчо ( преди 1 година )
    То и за обем на двигателя е същата работа, но Пепи брои отгоре надолу и не задължава :)
  • #2
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Гърция има сериозна данъчна тесла при регистрация - колко по-голям двигател, толкова повече плащаш, така, че ясно защо са в челото по малък обем. Иначе какво точно показва тази класация - един господ знае!
  • #1
    19 rate up comment 0 rate down comment
    койчо ( преди 1 година )
    Всъщност, България е на едно от първите места по показател кг./к.с.