IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Плановете за масово навлизане на електромобили в Европа са в опасност

Основната причина е, че цените на необработените материали за батериите скачат неимоверно

Volkswagen Group, заедно с повечето други производители на конвенционални автомобили, се опита да навакса с производството на електромобили и да настигне Tesla. Но плановете и на Tesla, и на останалите производители на електромобили могат да се объркат сериозно.


производство на електромобили


Една от най-големите компании в света за разработка и производство на батерии за електромобили CATL възнамерява да наблегне на литиево-железни фосфатни батерии, които според тях са по-евтин избор и същевременно с малко разлики в сравнение с  конкурентна химия, която използва допълнителен никел и кобалт.

Нито една от двете технологии обаче не е гаранция за успех, твърди  Тим Буш, анализатор в UBS в Сеул. „Дори играчите, които са в индустрията от 20 години, се борят да правят  мащабни съоръжения на нови места“, казва той, имайки предвид препятствията, с които се сблъскаха компании като корейската LG и японската Panasonic в Полша или Невада.

„В момента 85-90 процента от материалите, които влизат в батерията, идват от Китай“, добавя Буш, а действащите компании за производство на електромобили са сключили договори именно с тях за голяма част от доставките. Единствено последните споразумения на Ford за доставки на минерали и катоди за батерии са до голяма степен необвързващи.


производство на електромобили


По-притеснителното е, че цената на тези важни сурови и консумативи, които до момента са основни на пазара, се колебае. Стойността на литиевия карбонат достигна прекомерно високо ниво за всички времена и продължава да поскъпва. Само за тази година суровината е поскъпнала осем пъти спрямо нивото си от предходната година.

По-важното е, че очертаващият се недостиг  на минерали за батериите може да изиграе лоша шега на закъснелите с производството на електромобили марки, като VW, Ford и GM, като последните се съгласиха миналата седмица да предплатят 200 милиона долара на производителя на литий Livent за осигуряване на суровината.

Скот Яръхам от S&P Global Commodity Insights прогнозира, че заедно с лития, който явно се намира в криза и тя ще се задълбочава и ще се диктува основно от Китай, е вероятно да се стигне и до недостиг на никел и кобалт, при това съвсем скоро - в средата на това десетилетие.


производство на електромобили


„Има много инвестиции в производството на батерийни клетки в Европа и САЩ, но не достатъчно в суровините“, казва експертът. „Така ще се стигне да голямо прекъсване на връзката.“ А нещата не изглеждат по-добре и по-надолу по производствената верига.

Матиас Мидрайх, главен правителствен директор на Umicore, е един от малкото европейски производители на важни катодни консумативи, използвани в батериите. Той твърди, че производителите на автомобили се борят да изградят отношения с доставчиците след „травматичното преживяване“ с недостига на полупроводници.

Но въпреки това той предупреждава, че ще има „недостиг на предлагане“ на производството на части за акумулаторни клетки, дори от страна на автомобилните компании да има достатъчно финансиране в минното дело. А драстичното поскъпване на основните суровини за батериите на електромобилите идва в момент, когато индустриалната конкурентоспособност на Европа е под риск, като доставките на електроенергия са все по-ограничени от войната в Украйна.


производство на електромобили


Ако Русия спре изцяло природната газ, доставяна на Германия тази зима, фабриките за батерии могат да бъдат принудени да спрат производството незабавно, предупреди ZVEI, който представлява националния електрически бизнес.

И все пак войната в Украйна допълнително засили решимостта на западните правителства да намалят зависимостта си от международни доставчици. САЩ и Европа са обещали милиарди {долари} субсидии за държави от Европа, които могат да стимулират местното снабдяване с необработени природни ресурси за батерийни елементи.

„Не толкова отдавна мнозина в Германия вярваха, че акумулаторните клетки винаги ще могат да се поръчват от Азия“, каза германският канцлер Олаф Шолц по време на посещение в Залцгитер миналия месец. „Сега знаем добре. Пандемията от коронавирус и бруталното нападение на Русия срещу Украйна показаха ясно, че разчитането на глобални вериги за доставки в определени стратегически области е голям риск."


производство на електромобили


Заплахата стана още по-голяма, когато миналата седмица  китайската компания CATL отложи доставки, планирани за Tesla и Ford, като това стана след посещението в Тайван на Нанси Пелоси, председател на Камарата на представителите на САЩ.

Този проблем идва само няколко седмици, след като партньорът на GM в разработката на батерии - корейската LG спомена, че може да преосмисли намерението си да направи завод в Аризона в резултат на „безпрецедентните икономически условия и инвестиционни обстоятелства в Съединените щати“.

Партньорът на Ford, корейската SK On, петият по големина производител на батерии в света, ще загуби приблизително $760 милиона тази година от покачването на цените на основните суровини. Повишаването на цените може допълнително да навреди и на самостоятелните планове на VW. Може да се стигне до непредвидено допълнително финансиране от 10 милиарда евро, за да се осигурят суровини за нейните шест фабрики, спомена главният финансов директор Арно Антлиц. С други думи нещата за бързо навлизане на електромобилите в Европа не изглеждат розови.


0 от 500