IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Румънското ARO на три пъти не проби в САЩ

Защо всъдеходът така и не успя да се наложи на този важен пазар?

В недалечното минало всъдеходите не бяха толкова популярни, особено в България. За страните от бившия социалистически лагер имаше тогава „еталон“ - съветската (руската) Lada Niva. Имаше обаче и алтернатива – румънската ARO, макар и марката на северните съседи да не беше толкова масова. Тези автомобили бяха в достатъчни количества за планинските райони на страните от организацията на бившите социалистически страни - СИВ (Съвет за икономическа взаимопомощ), съществувал от 1949 г. до 1991 г.

 

aro_240_1

 

Обозначението ARO означава „Auto Romania“, а компанията е основана през 1957 г. по инициатива на застаналия по-късно начело на държавата диктатор Николае Чаушеску. Вярвате или не, но румънският автомобилен производител опитва три пъти да навлезе на пазара в САЩ още по време на социализма. Защо не се получи?

До 1972 г. заводът произвежда лицензиран съветски ГАЗ 69. Първият автомобил със собствен дизайн, наречен ARO 24, се появява на пазара през 1972-а. Бързо се превръща във важен експортен артикул за Румъния. Според някои доклади до 1989 г. почти 90% от произведените автомобили са били изнесени. При това не само към пазарите на приятелски страни от Източния блок, но и към Запада. По време на най-голямата си слава автомобилите ARO се продават в повече от 55 страни по света. Но САЩ липсват от този списък и това действа като „червено на бик“ за румънците. И след като се „събуждат“ един ден, решават че ще се състезават в чужбина с Land Rover Defender.

 

aro_243

 

Първият опит за внос и продажба на автомобили ARO в САЩ е направен през пролетта на 1989 г. За тази цел е създадена компанията Aro North America, разположена на остров Сако, Мейн. Именно тук са изпратени първите ARO 24 Hunters, иначе известни като 24-та серия, адаптирани за продажба в чужбина. Това са колите, използвани от представителите на румънския автомобилен производител на северноамериканския континент.

Периодичен доклад на Automotive News съобщава, че базовият румънски SUV струва $9699 с четири врати и $9299 с две. Колата има задвижване на четирите колела, а под предния капак - 2,3-литров четирицилиндров двигател на Ford. До 1990 г. румънците планират да продадат между 4200 и 6000 коли в Америка. Но така и не успяват да убедят американците в качествата на своите автомобили и не се получава нищо.

 

aro_240

 

За втори път компанията се опитва да покори САЩ през 1998 г. Идеята е на някой си Джон Перес, американски бизнесмен от кубински произход. Той се обръща към около 200 американски търговци на автомобили с предложение дали ще се интересуват от продажба на румънски коли? Тези, които се съгласяват, трябва обаче да предплатят за машините 75 000 долара на компанията East European Imports, която по това време има правата да продава автомобили ARO в европейските страни. Предприемачите смятат, че това е твърде много и отказват да платят. Така вторият опит на румънците да навлязат на американския пазар се проваля, а Перес твърди, че е загубил 500 000 долара.

Третият опит е от септември 2003 г., когато приключва приватизацията на това предимно държавно предприятие. Румъния продава дял от 68,7% в ARO на бразилската компания Cross Lander, собственост на гореспоменатия Джон Перес, само за 180 000 долара. Перес все още има планове да навлезе на американския пазар и възнамерява да инвестира 2 милиона долара. Но не успява и това се оказва последният пирон в ковчега на румънския автомобилен производител. Компанията фалира през 2006 г.

 

autowp.ru_aro_244_1

 

Иначе дълго време нещата за ARO вървят чудесно. Същият модел 24-ти е много успешен. Автомобилът е произвеждан не само в Румъния, но и на други места - в Бразилия, Италия, Португалия, Испания. В зависимост от мястото всъдеходът се задвижва от различни видове двигатели. Това са дизели - румънски (първоначално предназначени за трактор), британски двигател Perkins, италиански VM Motori, както и агрегати на Peugeot и Toyota. Има и бензинови, като например 6-цилиндров Ford с глава Cosworth.

В края на 70-те и през следващите години румънците сглобяват модела ARO 10, по-малкия брат на 24-ти. На него са монтирани и вносни агрегати - от Daewoo, Volkswagen, Peugeot и Renault. „Десетката“ е купуван не само в страната, но и в много европейски страни, както и извън социалистическия лагер - в Италия, Франция, Германия, Испания, Гърция. Той също има и версия с десен волан, специално за износ в Обединеното кралство. Изненадващо, тя се нарича Duster. Оказва се, че името на познатия сега на всички SUV, се е появило много преди раждането на днешния кросоувър.

 

aro_241

 

През цялата комунистическа ера Румъния се стремеше да изглежда външно като алтернатива на другите страни от Източния блок. Страната се опита да премине от предимно селско стопанство към инженерство и индустрия. Всъщност това бяха лични проекти на един човек - Николае Чаушеску.

 

 

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Петър ( преди 1 ден )
    Ще допълня- малкото Аро на 13 цола качено и за да го ползваш 4
  • #4
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Ретър ( преди 1 ден )
    Малко истини и много глупости явно изтеглени от интернет,първо малкото АРО- само бензин 1.3 и 1.4 лиценз на Рено с живот под 80хил км,голямото АРО-само румънски мотори разработки на Saviem Франция,големите кубатури бяха за румънската армия,много рядко граждански и нищо общо с тракторни двигагели,освен горивото,срещаха се и със Газ 24,и двата модела до 10ата година се покриваха с ръжда,у нас бяха основно в,, Енерго"и често уазките ходиха да ги вадят,нискооборотни дизели с проблемни подкачващи п
  • #3
    5 rate up comment 8 rate down comment
    Тонката ( преди 1 ден )
    Никога няма никой да настигне лада нива по проходимост.Лада нива не е супер красива но може и да стане.Бих избрал ладичката пред този шит аро...
  • #2
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Външно бяха малко по-добре от предложенията на ссср, но бяха по-ненадежни от същите, което за 4х4 е голям проблем
  • #1
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 дни )
    Тези джипки май не бяха особено надеждни