Вече ви информирахме за представянето на новия Lincoln Corsair, но сега ще наблегнем на една технология, която присъства в този модел и която все повече започва да се появява и на модели на други марки. Става дума за автопилот от ниво две, който позволява шофиране без ръце. Какво още ви дава тази технология, ви разказваме сега.
Corsair е шестият автомобил в гамата на Ford, който предлага тази технология, и едва вторият Lincoln след флагмана Navigator. В момента технологията се предлага и на пикапите Ford F-150 и F-150 Lightning, на електромобила Mustang Mach-E и на SUV-то Expedition.
Говорител на Ford Motor каза в изявление, че с разширяването на системата, която се нарича ActiveGlide за Lincoln и BlureCruise за Ford - Corsair ще бъде най-достъпният автомобил, предлагащ реална технология за шофиране без ръце. Цената на обновения Corsair започва от $40 000.
Подобна технология използва и изцяло електрическият Ford Mustang Mach-E, чиито продажби са повече от успешни. Интересно е още, че въпросният автопилот не е наличен само за високите нива на оборудване, а може да се поръча и с най-ниската екипировка на модела.
„Това беше естествено развитие, тъй като Corsair беше и продължава да бъде един от най-продаваните в своя сегмент“, казва Дан ДеРубейз, бранд мениджър в Lincoln, пред CNBC. „Мисля, че ще продължим да използваме свръхнови технологии в по-бюджетни автомобили и в бъдеще.“
Ще припомним, че Ford представи своя собствена система за подпомагане на водача, наречена BlueCruise за електрическия SUV Mustang Mach-E още миналата година. Тя позволява да махнете ръцете си от волана по време на шофиране. Разработчикът класифицира BlueCruise като система за автономно шофиране от ниво 2.
Автопилотът на Ford обаче работи съвместно със системата Ford Co-Pilot360, което означава, че не можете без адаптивен круиз контрол, без система за разпознаване на лентите и такава за разпознаване на пътни знаци. Използвайки BlueCruise, водачът може да свали ръцете си от волана само на определени участъци от магистралите – т.нар. Сини зони със свободни ръце.
В същото време автоматизираната система постоянно „гледа“ в очите на водача, следи вниманието му чрез инфрачервена камера. Ако „интелектуалният ум“ прецени, че сте се разсейвали от пътя за повече от няколко секунди, той ще издаде предупреждение да наблюдавате пътя.
Тествайки технологията BlueCruise за Mustang Mach-e, трябваше да се изминат над 200 000 километра по специално предназначени магистрали в Северна Америка, което позволи на системата да бъде тествана, както при различни пътни, така и при различни метеорологични условия.
Как работи ActiveGlide?
Технологията ActiveGlide на Lincoln е разновидност на BlureCruise на Ford, тя също използва набор от камери и сензори плюс лидар. И двете системи са подобни на технологията Super Cruise на конкурента General Motors. Те обаче имат своите „бели петна“ – например в някои от трудните завои може да се наложи управлението да се прехвърли обратно на водача.
Ако шофирате в определена „синя зона“ за свободни ръце (а Lincoln твърди, че 130 000 магистрални мили в САЩ са в тези зони), тогава адаптивният круиз автоматично ще превключи на режим ActiveGlide. Водачът в този случай не трябва да предприема допълнителни стъпки. Ако трябва да поемете контрола, това само по себе си не деактивира ActiveGlide. След като пуснете волана системата се активира отново и вие се връщате към шофирането със свободни ръце.
Във всеки случай не може без шофьор
Експертите казват, че системите на GM и Ford предлагат по-малко опции, отколкото, да речем, усъвършенстваните технологии за подпомагане на водача на Tesla. Но и последните не могат без водач. Всеки технически разбиращ човек ще ви каже, че нито една кола, продавана днес на планетата Земя, не е напълно автономна. Това означава, че колкото и да са усъвършенствани системите за подпомагане на водача, те все още изискват от водачите постоянно да обръщат внимание на процеса на шофиране.