Докато дизелът вече е загубил привлекателността си от миналото при автомобилите заради наложените ограничения и повишените цени на самото гориво, при камионите и автобусите той си остава основен избор. Бъдещето на мобилността с нулеви вредни емисии обаче изисква сериозни промени и наред с електричеството като опция излиза и водородът.
В случая обаче не става въпрос за водородни горивни клетки, а за класическо „гориво“ за двигатели с вътрешно горене. Идеята е на Westport - канадският гигант за алтернативни захранвания, която представи системата си H2 HPDI по време на изложението за товарни превозни средства в Хановер.
Тази технология позволява използването на дизелови двигатели, които обаче ще се движат с водород вместо със стандартното си гориво. Това ще осигури както по-голяма производителност, така и нулеви вредни емисии. И представлява идеално решение за запазването на сегашните големи автомобилни паркове, тъй като те няма да имат нужда от замяна на своите превозни средства.
Според данните, декларирани от компанията, всъщност, ако се захранват със системата H2 HPDI, настоящите дизелови двигатели предлагат до 20% повече въртящ момент и 18% повече мощност, с емисии на CO2, близки до нулата. Всичко това, както споменахме, при запазване на конструкцията на двигателя.
Следователно няма горивни клетки, като водородът, произведен от H2 е със степен на чистота, по-ниска от тази, изисквана от системите с горивни клетки. Съответно, това ефективно намалява инвестициите и води до бързо и реално решение на проблема с вредните емисии.
Wesport H2 HPDI разчита на технология и много компоненти, използвани от системата LNG HPDI, която вече съществува на различни модели товарни превозни средства. Тя използва смес от 60% изкопаем природен газ и 40% биогаз. Сърцето на системата е патентован инжектор с концентричен дизайн с двойна игла, благодарение на който малки количества дизел и големи количества природен газ под високо налягане могат да бъдат доставени в горивната камера, като природният газ се впръсква в края на горивната камера.
Решението, предложено от Westport, е само част от това, което може да предложи водородът като алтернативно гориво. Toyota вече тества два свои модела – Corolla и Yaris, с бензинови двигатели, включително V8 с 450 к.с., разработен от Yamaha, способни да работят с водород.