Viritech е британска инженерингова компания, която работи в областта на екологични технологии за автомобилната, аерокосмическата и морската индустрия. С помощта на инженери от F1 и на ателието Pininfarina Viritech британците създадоха първата в света хиперкола, задвижвана водородни горивни клетки (FCEV).
Автомобилът носи името Viritech Apricale и беше представен на Фестивала на скоростта в Гудууд (Англия). Все още обаче не са известни всички технически детайли, а интериорът се пази в тайна. Съобщава се обаче, че хиперколата ще излезе в тираж от 25 бройки, като доставките ще стартират през 2024 г.
Ателието Pininfarina, между другото, е пълноправен партньор в проекта, като отговаря не само за дизайна, но и за инженерната част, а също така и за производството, което ще се осъществява във фабриката на компанията край Торино.
На пръв поглед колата прилича електрическите Rimac Nevera и Aspark Owl. Тя е оборудвана с два електромотора – по един на всяка ос, като съвкупната им мощност е 1088 к.с. и 1000 Нм въртящ момент. В основата на автомобила е карбонов монокок с дължина от 4550 мм, който е комбиниран с най-новите технологии от моторните спортове – джанти от въглеродни влакна, състезателно окачване с двойни носачи и активно регулиране на височината в диапазон 95-135 мм. Затова и не бива да ви изненадва максималната скорост от 320 км/ч, както и времето за ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,5 секунди.
По-важно обаче е нещо друго – суперколите на ток са много тежки. Rimac Nevera, например, тежи 2150 кг – колкото голям кросоувър. А теглото на Viritech Apricale е само един тон, като това е постигнато с водороден електрохимически генератор, разположен под седалки. От компанията твърдят, че мощността му е „няколкостотин киловата“ (точната цифра не се споменава).
Задвижващата система се нуждае от 5,4 кг водород. При налягане от 700 атмосфери той се съхранява в контейнери, интегрирани в структурата на тялото, като за целта компанията е разработила специални леки композити и смоли на базата на графен под търговската марка Viritech Graph-Pro™. Този запас трябва да е достатъчен за колата за 560 км.
Разбира се, Apricale има и акумулаторна литиево-йонна батерия, като тя отново е лека и малка - с капацитет само 6 кВт/ч. Британските инженери са особено горди със собствената си система за управление на енергията Tri-Volt™ и патентованата силова електроника. Тези системи - плюс усъвършенствана, много мощна и бърза система за рекуперация, позволяват постоянно да се променя балансът на енергията от горивните клетки и от батерията за постигане на максимална ефективност на задвижването.
Още снимки на първата хиперкола на водород - вижте в галерията:
Толкова лек и мощен, пълен с космически технологии, Apricale с право претендира за статута на „колата на бъдещето“. Остава да се уверим, че той ще стигне поне до дребно производство, защото други такива проекти и концепции – като Hyperion XP-1, например, все още не са реализирани.