IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Другата страна на електрификацията - колите на водород с ръст от 84%

Глобалните продажби все още са малки, но растежът е забележителен

Докато все повече потребители се ориентират към преминаване от двигател с вътрешно горене към електрически автомобили, има и друга страна на историята, която остава неизвестна за широката публика. Това са колите на водород, които отчитат скромни, но доста интересни цифри миналата година.


Hyundai Nexo


Данните, събрани от агенция JATO Dynamics, показват, че глобалните продажби на автомобили, задвижвани с водород, възлизат на 15 500 единици по целия свят през 2021 г. Този резултат е много малък в сравнение с регистрациите на превозни средства с други видове гориво, но пък търсенето се е увеличило значително - с цели 84% в сравнение с 2020 г., когато общите продажби бяха 8400. Още по-впечатляващ е ръстът спрямо нивата преди пандемията - +103%.

Факт е, че изключително рядко може да видите водороден автомобил по улиците. От 2011 г. на глобалните пазари са продадени около 41 700 бройки, което съответства на количеството автомобили, продавани от VW Group в Китай само за 4 дни. Причините са високата цена на водородните модели и липсата на инфраструктура, а също така и малкият избор на пазара.


Hyundai Nexo


Всъщност 98% от обема, постигнат от автомобилите на водород през миналата година, се пада на два модела - Hyundai Nexo (на снимката) и Toyota Mirai. Останалите идват от Honda Clarity, както и от много малкото тестови коли от марките Renault, Maxus, BMW и Peugeot.

Плановете на производителите обаче са коренно противоположни на сегашните продажби. На пазара вече е второто поколение на Toyota Mirai, а компании като BMW и VW Group разработват по няколко превозни средства на водород заедно с редица нови електрически автомобили.


BMW X5


BMW, например, планира да произведе 100 тестови единици на задвижвания с водород кросоувър X5 (на снимката) тази година. Корейската Kia обяви, че през 2028 г. ще предлага на пазара цяла гама от такива автомобили. Audi, която е част от VW Group, създаде цяло подразделение за разработка на електромобили на водород, в което работят повече от 100 човека. Daimler и Volvo Trucks също разчитат на тази технология за своите камиони.

Сегашните реалности показват, че Южна Корея е най-големият пазар на автомобили, задвижвани с водород. Благодарение на разширяването на инфраструктурата тази държава се падат 55% от продажбите - около 8500 за 2021 г. (през 2020 г. те са били 5800), като всички те са на най-популярния модел на водород в света - Hyundai Nexo.


Toyota Mirai


Общо от Nexo през миналата година са продадени 9209 бройки, като той записка ръст от 257% спрямо 2020 г. В същото време основният пазар на Toyota Mirai (на снимката) е САЩ (2629 единици), следван от Япония (2438) и Европа (730).


0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Пазара ще определи дали водорода или електричките ще се наложат. А съдът в Хага ще реши какво ще се случи с Шуткин.
  • #6
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Тема за размисъл ( преди 6 месеца )
    "От 2011 г. на глобалните пазари са продадени около 41 700 бройки"Разработката на водородни автомобили започна много преди електромобилите. През 2011 година, Tesla беше продала по-малко от 1000 автомобила, а само миналата година продаде 934 хиляди броя това прави по 2550 автомобила всеки божи ден. "глобалните продажби на автомобили, задвижвани с водород, възлизат на 15 500 единици по целия свят през 2021 г."Тоест Тесла е продавала по 17900 седмично, а има и други производители.
  • #5
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    ТИР с водород е още по-голяма утопия от кола. На горивните клетки животът намалява с всеки час, а не на км разстояние. При частните коли, които се ползват по 10-16 ч на седмица, животът на клетките се оценава на около 250 хил. км. Камион прави толкова за денонощие, т.е. трябва да се сменят на всеки 35 хил. км, или на всеки няколко месеца. Камионите на Хюндай в Швейцария, с които толкова се гордеят, правят средно 2000 км. на месец на камион. Ако правеха повече, провалът щеше да е отдавна очевиден
  • #4
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Реалността ( преди 6 месеца )
    Да, за тежките машини има резон, но не и за ТИР-овете, както си мислят някои. Първо: имат тахографи и шофьорите не могат да карат без почивка. Второ: Megacharger зарядни за камионите Semi се насипват по трасетата много по-бързо, лесно и много по-евтино от водородни станции. Трето: токът е по-евтин от водорода, на който му е нужен ток, за да се произведе. Четвърто: водородните горивни клетки усложняват излишно МПС-то и към момента имат ресурс под 200 хил. км, което за един ТИР е нищо и половина.
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    От 2011 г. на глобалните пазари са продадени около 41 700 бройки, за 11 години това са буквално нищожни продажби, Ферари е продало 3 пъти повече коли за този период а е бутикова марка. Именно липсата на такива коли, води и до липсата на изграждане на инфраструктура за тях.Поради 2 причини никога да не си купя такъв автомобил, резервоара е под налягане 700 бара-тоест атомна бомба, Втората е летливоста на водорода, дори да не караш автомобила, той се изпарява и от пълен резервоар осъмваш с празен
  • #2
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Като цяло са опити на технологията за да се прехвърли в камионите, където ще е истинският бум
  • #1
    3 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    2015, Тойотка: "Ще продаваме по 30 000 коли на горивни клетки годишно до 2020 г." - Хахахахх