Докато все повече потребители се ориентират към преминаване от двигател с вътрешно горене към електрически автомобили, има и друга страна на историята, която остава неизвестна за широката публика. Това са колите на водород, които отчитат скромни, но доста интересни цифри миналата година.
Данните, събрани от агенция JATO Dynamics, показват, че глобалните продажби на автомобили, задвижвани с водород, възлизат на 15 500 единици по целия свят през 2021 г. Този резултат е много малък в сравнение с регистрациите на превозни средства с други видове гориво, но пък търсенето се е увеличило значително - с цели 84% в сравнение с 2020 г., когато общите продажби бяха 8400. Още по-впечатляващ е ръстът спрямо нивата преди пандемията - +103%.
Факт е, че изключително рядко може да видите водороден автомобил по улиците. От 2011 г. на глобалните пазари са продадени около 41 700 бройки, което съответства на количеството автомобили, продавани от VW Group в Китай само за 4 дни. Причините са високата цена на водородните модели и липсата на инфраструктура, а също така и малкият избор на пазара.
Всъщност 98% от обема, постигнат от автомобилите на водород през миналата година, се пада на два модела - Hyundai Nexo (на снимката) и Toyota Mirai. Останалите идват от Honda Clarity, както и от много малкото тестови коли от марките Renault, Maxus, BMW и Peugeot.
Плановете на производителите обаче са коренно противоположни на сегашните продажби. На пазара вече е второто поколение на Toyota Mirai, а компании като BMW и VW Group разработват по няколко превозни средства на водород заедно с редица нови електрически автомобили.
BMW, например, планира да произведе 100 тестови единици на задвижвания с водород кросоувър X5 (на снимката) тази година. Корейската Kia обяви, че през 2028 г. ще предлага на пазара цяла гама от такива автомобили. Audi, която е част от VW Group, създаде цяло подразделение за разработка на електромобили на водород, в което работят повече от 100 човека. Daimler и Volvo Trucks също разчитат на тази технология за своите камиони.
Сегашните реалности показват, че Южна Корея е най-големият пазар на автомобили, задвижвани с водород. Благодарение на разширяването на инфраструктурата тази държава се падат 55% от продажбите - около 8500 за 2021 г. (през 2020 г. те са били 5800), като всички те са на най-популярния модел на водород в света - Hyundai Nexo.
Общо от Nexo през миналата година са продадени 9209 бройки, като той записка ръст от 257% спрямо 2020 г. В същото време основният пазар на Toyota Mirai (на снимката) е САЩ (2629 единици), следван от Япония (2438) и Европа (730).