През последните години китайската автомобилна индустрия достигна невероятни висоти. Нейните модели в някои отношения не отстъпват на най-добрите образци на планетата и съвсем скоро ще започнат да определят световните тенденции в бранша. Това обаче ще стане, защото китайските коли изобщо не са китайски...
Да започнем с дизайна – големите играчи от Поднебесната империя просто си купиха подходящите хора, които преди това са работили за най-големите мастодонти в световната автомобилна индустрия. Питър Хорбъри, който превърна железните кутии на Volvo в красиви и привлекателни коли, от дълго време рисуваше моделите на Geely. Сега те се създават от Щефан Зилаф – бивш главен дизайнер на Bentley.
Друг голям китайски производител – Chery, се довери на Хаган Сарагоклу от Porsche, докато Джеймс Хоуп от General Motors и Кевин Райс, който е прекарал 14 години в BMW и е работил за Mazda, отговарят за дизайна на колите за FAW. Моделите на JAC са дело на Даниел Галоне, който е рисувал автомобили на Maserati и Alfa Romeo, а тези на Haval – на Пиер Льоклер от BMW и на Фил Симънс от Land Rover.
Този списък може да продължи безкрайно, за да стане ясно защо идващите от Китай автомобили станаха едни от най-красивите в света. Разбира се, китайските дизайнери също внасят корекции в стила, за да добавят азиатска оригиналност, което прави колите още по-впечатляващи.
Минаване към интериора, който също отдавна не е „copy-paste“, а отговаря на най-добрите световни образци. Да, и тук си личи азиатския стил, но той не влошава нещата. Ергономията на колите се подобри, а функционалността беше увеличена. В китайските автомобили обаче се появят и технологии, които ги няма другаде. Те разполагат, например, със система, забраняваща движението, когато водачът не носи предпазен колан. Предлагат се и вградени видеорекордери и таблети на мултимедийни и развлекателни комплекси с размерите на телевизор.
Това важи и за опциите за комфорт и системите за сигурност. Цялата съвкупна база на китайските автомобили е дело на „чужденци“, сред които са гиганти в индустрията като Bosch, Magna, Valeo, Delphi, BorgWarner и други. Същите технологии и системи се използват от германските производители, признати за стандарт за качество.
Китайците много обичат да се хвалят, че целият технически пълнеж на колите им, включително двигатели и скоростни кутии, е тяхно собствено, но не е така. В крайна сметка, същите автоматични скоростни кутии, CVT-трансмисии и двигатели са лицензирани и директно закупени от марки като Punch Powerglide, Aisin, ZF, Mitsubishi, Toyota, VAG .., или са плодове на техните съвместни предприятия с китайски компании.
Подобно е положението и с платформите. Ако по-рано азиатците демонтираха стари модели на популярни марки, опитвайки се да се поучат от техния опит, сега те просто купуват инженери и други специалисти. Geely, за която вече стана дума, използва платформи на Volvo. И не е само тя – благодарение на съвместните предприятия, за които вече стана дума, китайските производители имат достъп до архитектури, които са в основата на европейски, японски, корейски и американски модели. Понякога тези платформи се променят, за да отговарят на изискванията, но като цяло те не са нещо, което китайците са измислили.