Германският автомобилен гигант BMW Group обяви иновативен подход за изработването на части за своите автомобили - от риболовни мрежи! Отпадъчните материали от морската индустрия ще бъдат използвани за производството както на интериорни, така и на екстериорни облицовки.
Получените компоненти ще имат въглероден отпечатък приблизително с 25 процента по-нисък в сравнение с тези, направени от конвенционално произведени пластмаси. Проектът ще бъде реализиран в сътрудничество с датската компания Plastix. Материалът трябва да се доставя от пристанища по целия свят, за да се гарантира, че няма да бъде изхвърлен в морето. Така от компанията декларират, че са отдадени изцяло в преследването на своите климатични цели за намаляване на глобалните парникови емисии.
За първи път в автомобилната индустрия моделите от семейството Neue Klasse на BMW Group, които трябва да бъдат пуснати на пазара от 2025 г. ще включват декоративни части, изработени от пластмаса, чиято суровина съдържа около 30 процента рециклирани риболовни мрежи и въжета. В ексклузивен процес на рециклиране, отпадъчните материали от морската индустрия се използват за производството на декоративни части, подходящи за екстериора и интериора на колите.
След разделяне, риболовните мрежи и въжета преминават през иновативен процес, който произвежда пластмасови гранули. Докато рециклираната морска пластмаса досега е била използвана само в автомобилната индустрия под формата на влакна за нови компоненти на превозни средства, този рециклиран материал сега е подходящ и за процеса на леене под налягане за първи път. Суровината за компонентите, произведени по този начин, може да се състои от около 30 процента морски пластмасови отпадъци. BMW иска да увеличи дела на рециклираните материали, използвани в пластмасите в новите си превозни средства от около 20 процента днес до 40 процента до 2030 г.
Тази форма на рециклиране позволява да се намали нуждата от първична пластмаса на петролна основа и в същото време да се противодейства на замърсяването на океана. Рециклираните найлонови отпадъци формират основата за синтетична прежда, от която са направени стелките в BMW iX и новото BMW X1, например. Този материал, известен като Econyl, е направен от изхвърлени риболовни мрежи, както и износени подови настилки и остатъчни отпадъци от производството на пластмаси.
Използването на пластмасови отпадъци от морската индустрия като суровина ще помогне на BMW Group да пести ресурси и да намали емисиите на CO2. Чрез повторното използване на тези отпадъчни продукти като суровини, зависимостта на BMW от първични пластмаси на петролна основа се намалява и се противодейства на замърсяването на океана, се казва в съобщението на компанията.
Изпълнителният директор на BMW - Оливър Зипс, каза на годишната среща на автомобилната група: „Щадящата климата кола не се създава само чрез използване на зелена енергия. Ние трябва да проектираме нашите превозни средства за устойчивост още от първия ден на разработка - намаляване на количеството материал, използван за производството им и най-вече планиране за повторна употреба и рециклиране от самото начало. Пред лицето на растящите цени на суровините това е не само екологична, но и бизнес норма“.