Ferrari дълго време се съпротивляваше на нарастващата лудост по кросоувърите, като бившият главен изпълнителен директор Серджо Маркионе заяви само преди шест години, че такава кола ще се появи „само през трупа му“. Маркионе напусна този свят, но още преди смъртта си промени своето мнение за такъв автомобил.
Решението за създаване на кросоувър беше взето от Ferrari още през 2017 г. и сега тази кола е пред нас. В компанията все още са сигурни, че понятията SUV (Sport Utility Vehicle) и Ferrari са несъвместими, така че внимателно избягват това добре познатото съкращение. Няма обаче как да бъде избегнат друг познат термин - „кросоувър“.
Purosangue е и първото фабрично Ferrari с четири пълноценни странични врати, като в гамата на марката заменя GTC4Lusso, което беше с 3 врата и имаше 4 пълноценни седалки. Името Purosangue се превежда от италиански като „чистокръвен” и беше одобрено за проекта F175 преди четири години.
Трябва да отдадем заслуженото на ръководителите на проекта - те не последваха модата, икономическите стандарти или китайските митнически бариери. Следователно, под капака е поставен каноничният V12 атмосферен двигател Ferrari, въпреки че бяха обмислени и други варианти. Сред тях имаше и хибриди, които ще се появят на по-късен етап.
Самият двигател F140 е същият като този на суперавтомобила Ferrari 812 Superfast – 6,5-литров, атмосферен, който има директно впръскване на горивото и система за смазване със сух картер. Мощността не е рекордна – 725 к.с. и 716 Нм, тъй като на други модели на марката този мотор развива до 840 к.с. Сред суперкросоувърите на пазара в момента обаче Purosangue е рекордьор, като превързхожда всички познати до момента модели. На свой ред, те го превъзхождат като въртящ момент, но това е нормално за турбодвигателите.
Самият мотор е разположен отпред, но е изместен в основата. А на задната ос е монтирана осемстепенна роботизирана скоростна кутия с два съединителя. Самата трансмисия е като на суперкола, което означава, че системата за задвижване на четирите колела е различна от тази на останалите. Това е същата система 4RM, която се появи на Ferrari FF преди 11 години - няма традиционна трансферна кутия, но има отделна двускоростна скоростна кутия за предните колела, монтирана в предния край на двигателя.
Вместо диференциали има два пакета мокри съединители, които променят сцеплението на всяко от предните колела. Тази подредба направи възможно постигането на истинско разпределение на теглото на суперавтомобила от 49:51 в полза на задния мост.
За кросоувъра е разработена нова алуминиева платформа, която е с 5% по-лека от тази GTC4Lusso с три врати, но в същото време устойчивостта на усукване се е увеличила с 30%. Шасито с управление на всички колела е същото като на купето Ferrari 812 Competizione, а в допълнение Purosangue е първият модел с активно окачване, наречено FAST (Ferrari Active Suspension Technology).
Разработени в партньорство с Multimatic, електронно контролираните амортисьори помагат за контролиране на накланянето на каросерията, за да поддържат кросоувъра наравно с традиционните суперколи Ferrari.
Purosangue е значително по-малък от основния си конкурент Lamborghini Urus. Дължината - 4973 мм (минус 140 мм), ширина - 2028 мм (плюс 11 мм) и височина - 1589 мм (минус 49 мм). Но междуосието на Ferrari е по-голямо - 3018 мм срещу 3002 мм. Предните колела са 22-цолови, а задните – 23. Задните врати се отварят срещу посоката на движение и имат електрическо задвижване за лесно отваряне и затваряне.
В кабината има четири отделни места, като всички са оборудвани с електрическо задвижване. Традициите на съвременните модели на Ferrari са спазени - има превключвател за режим на шофиране на волана, управление на фаровете и мигачите и миниатюрни селектори на централния тунел.
Няма го обичайният централен екран на мултимедийната система, вместо това има отделен 10,2-инчов екран пред пътника. Освен това във Ferrari са се отказали от стандартната навигация, като за нея ще се използва смартфон, който може да бъдат свързан чрез интерфейса Apple CarPlay или Android Auto.
Капацитетът на багажника - преди това недостижим за автомобили от Маранело, е 487 литра. Облегалките на задните седалки могат да се сгъват ( те са електрически) за превоз на дълги предмети.
Освен всичко друго, Ferrari Purosangue се оказа тежък – дори чистото тегло достига 2033 кг. С пълно оборудване то е 2173 кг, като бензиновият резервоар побира 100 литра. За сравнени, Urus с 4,0-литров битурбо V8 тежи 2197 г.
Що се касае до динамиката, новият модел от Маранело е рекордьор по максимална скорост в този клас – 313 км/ч. Зад него се нареждат Aston Martin DBX707 (310 км/ч) и Lamborghini Urus Performante (306 км/ч) са зад него. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е 3,3 секунди – същото, колкото и на Porsche Cayenne Turbo GT.
Ferrari Purosangue ще бъде пуснат в продажба следващата пролет и ще струва приблизително 390 000 евро. Интересът към модел е огромен, като във Ferrari очакват именно на него да се падат около 20% от продажбите. Въпреки това, във Ferrari няма да гонят рекорди, като ще произвеждат не повече от 2200 бройки на година. Както и досега, първите ще бъдат за най-лоялните клиенти на марката.
Още снимки на първия кросоувър на Ferrari - вижте в галерията: