Китайският производител Geely и петролна група, чието име не се съобщава, водят преговори за придобиване на дялове от компанията за двигатели с вътрешно горене Renault. Ако сделката бъде завършена Renault и Geely ще имат по 40%, а другите 20% ще са на петролната компания, съобщава Reuters, като се позовава на два източника, близки до френския автомобилен производител.
Както е известно, Renault разделя своя бизнес, като ще отдели производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене от електромобилите. Именно в първия ще участват Geely и петролната компания. Интересното обаче е, че партньорът на Renault в алианса – японският производител Nissan, няма да получи дял в новата компания.
Тази есен Renault трябва да разкрие плановете си за създаване на звено, посветено на електромобилите, което ще се намира във Франция, както и на друго, базирано в чужбина, което ще обедини всичките производствени обекти за бензинови и хибридни двигатели и трансмисии в Испания, Португалия, Турция, Румъния и Латинска Америка.
Renault възнамерява да остане мажоритарен акционер в своето електрическо подразделение „Ampère“, в което ще работят около 10 000 души, като негови акции може да бъдат пуснати на фондовия паззар през втората половина на 2023 г. В същото време обаче френският производител ще запази само миноритарен дял в своя бизнес с двигатели с вътрешно горене „Horse“, но все пак ще остане основен акционер и ще има решаващо влияние в управлението му.
Все пак се уточнява, че планът все още не е финализиран и има и други компании, които могат да станат партньори на Renault. Сред тях обаче не е Nissan, който е получил покана за участие, но не е приел. Това показва, че стратегията на партньорите е различна и дългосрочното бъдеще на алианса е под сериозна въпросителна. Renault, Nissan и Mitsubishi вече обявиха, че 80% от техните модели ще бъдат базирани на общи платформи до 2026 г., но не е ясно какво ще се случи след това.
В същото време включването на Geely би допринесло значително за разрастващия се бизнес на китайския автомобилен производител. Geely притежава шведската Volvo Cars, британския производител на спортни автомобили Lotus и държи дял в Mercedes. Чрез споделяне на разходите за дизелови и бензинови двигатели, които се очаква да намалеят с нарастването на продажбите на електромобили, в Renault се надяват да освободят средства за реинвестиране в електрически модели - технология, в която френската марка е пионер с Nissan и Mitsubishi, но където изостава от лидера Tesla.
Участието на петролна компания също би помогнало за развитието на екологичния водород и инфраструктурата, която е необходима, за да направят автомобилите с водородни горивни клетки жизнеспособни заедно с електромобилите с батерии.